Annonce

Børn og voksne sidder i rundkreds i en børnehave

Brug rutiner til inklusion


En sidegevinst ved at inddrage børnene er en større fællesskabsfølelse i børnegruppen, mener forsker Søren Smidt fra professionshøjskolen UCC. 

Annonce

I Børnehuset på Gl. Bagsværdvej i Lyngby Taarbæk Kommune arbejder de med rutinepædagogik. Jørgen True

Af Signe Westergaard-Jensen
Journalist

Annonce

- Hvorfor er rutiner gode til inklusion? 

"Der er fællesskab og accept i at hjælpe hinanden med at få hverdagen til at fungere. Både det enkelte barn og gruppen oplever barnet som et værdifuldt medlem af fællesskabet, når det for eksempel deler madkasser ud eller er med til at dække bord." 

Læs også: Jonas er bordformand

- Hvordan gør man konkret? 

"En voksen kan eksempelvis rydde af efter frokosten sammen med nogle børn. Det er en fantastisk mulighed for at sætte børn sammen, så det bliver givende." 

- Fungerer det også med vuggestuebørn? 

"Ja, man kan tilpasse opgaverne til barnets formåen, så alle kan bidrage til fællesskabet. For eksempel ved at lade barnet hjælpe med at tørre bord af." 

Læs også: 8 veje til bedre inklusion af alle børn

 - Det lyder tidskrævende ...? 

"Det kræver ressourcer, men omvendt skal man så ikke bruge tid på at opfinde et fællesskab i børnegruppen gennem pædagogiske aktiviteter. Man har det naturligt, når man arbejder med fællesskab i hverdagens rutiner."

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev