På Uglestuen i Børnehuset Gl. Bagsværdvej i Lyngby Taarbæk Kommune.
Jørgen True
Af
Signe Westergaard-Jensen
Journalist
Tage flyverdragt på, vaske hænder
og spise frokost. De daglige rutiner
tager op mod halvdelen af dagen i
dagpleje, vuggestue og børnehave.
Alligevel bliver rutineaktiviteterne
ofte overset, når man taler kvalitet
og læring i dagtilbud, oplever
forsker Søren Smidt fra professionshøjskolen
UCC, der er ved at lægge
sidste hånd på en bog om rutinepædagogik.
Det er en skam, mener
han. Rutinerne er
nemlig det perfekte læringsrum for børn.
“Børn har brug for gentagelse for at lære. Du finder
ikke et bedre sted at øve for eksempel finmotorik,
grovmotorik og sprog end i de handlinger, børnene
udfører hver dag,” siger han.
Det kræver dog, at det pædagogiske personale løfter
rutinerne til gennemtænkte, pædagogiske aktiviteter.
daginstitutioner har
deltaget i forskningsprojektet
‘De pædagogiske
rutiner som
læringsrum i daginstitutioner’.
Forskningen
har taget
udgangspunkt i en
pædagogisk rutine,
som er blevet udvalgt
i samarbejde
med institutionens
ledelse og personale.
Søren Smidts bog om
rutinepædagogik er
en overbygning til
projektet.
Rutiner kan løfte kvalitet
“At få børnene i overtøjet er ikke bare en praktisk opgave,
der skal overstås. Det er en fantastisk mulighed
for at træne motorik. Men det kræver tid, organisering
og pædagogisk opmærksomhed,” siger Søren Smidt.
I Kommunernes Landsforening (KL) er de opmærksomme
på, at rutiner i dagtilbud rummer mange
læringsmuligheder, men ofte bliver glemt. For nylig
udgav KL pjecen Inspiration til at udvikle kvalitet i dagtilbud.
Her fik pædagogik i rutiner sit eget afsnit.
“Vi vil gerne give beslutningstagerne i kommunerne
et bredere syn på kvalitet. Kvalitet og læring er mere end
temaerne i en pædagogisk læreplan,” siger konsulent
Jette Kyhl, der sidder med dagtilbudsområdet i KL.