Annonce

Illustration af fire børn der sidder ved et bord, mens en pige sidder for sig selv væk fra de andre

Tema: Inklusion

8 veje til bedre inklusion af alle børn


Få eksperternes gode råd til, hvordan I kan få alle børn inkluderet.

Annonce

Ingen må føle sig forkert. I stedet for at sige: “Nej! Her i børnehaven skubber vi ikke”, så sig venligt: “Nej, der fik jeg ikke passet godt nok på dig!”. Sådan lyder et af rådene til bedre inklusion. Lilian Brøgger

Af Signe Westergaard-Jensen
Journalist

Annonce

1. Lav individuelle regler

Hvis et barn for eksempel ikke magter at deltage i frokosten, så lad det spise sammen med nogle få i et andet rum eller spise lidt før og lege, mens resten spiser. Det skaber kun uro og nederlag at tvinge barnet til at sidde stille.

2. Ingen må føle sig forkert

Følelsen af forkerthed er en del af mange børns udfordringer. I stedet for at sige: “Nej! Her i børnehaven skubber vi ikke”, så sig venligt: “Nej, der fik jeg ikke passet godt nok på dig!”. 
En illustration der viser en hånd, hvori der står 7 små børn i en gruppe
Lilian Brøgger

3. Undgå behandlingsmiljø

Det dur ikke, at alle børn skal tie stille, fordi ét barn reagerer på larm. Find i stedet måder at skabe ro til det ene barn. 

4. Kæmp for forældresamarbejdet

Prioriter at skabe et godt samarbejde med forældrene – også når de er frustrerede og måske urimelige. Tro på, at alle forældre dybt nede vil deres børn det godt. Og fortæl dem det. 
En illustration der viser to børn der henholdsvis står ved siden af og sidder ved siden af en lille pige
Lilian Brøgger

5. Lær at arbejde inkluderende

Det er ikke nok at sætte sig ind i barnets behov. Du arbejder for eksempel inkluderende sådan her: Sidder to drenge og leger med tog, og Hurtige Hugo vil være med, men får et nej fra de andre, for de mener, han bare vil ødelægge togbanen, så sig: “Det har I nok ret i. Det er noget, Hugo skal øve sig i, men jeg lover at være med i legen, og jeg reparerer banen, hvis den går i stykker.” Evaluer bagefter med de tre drenge i stil med: “Så I, hvor godt det gik med ikke at ødelægge banen?”

6. Tal om det svære

Hvis situationen i hjemmet er svær, så lad barnet vide, at du ved det. Spørg, hvordan barnet har det og tal med barnet om det. Også i hverdagen, så barnet ikke føler sig alene med det. 
En illustration der viser tre børn der leger med en legetøjs jernbane og tog, mens en voksen sidder sammen med dem
Lilian Brøgger

7. Sig fra i tide

Sig fra, hvis I ikke kan løfte opgaven. Det er ikke et fagligt nederlag! Jo længere tid et barn går uden den rigtige hjælp, jo sværere er det at få barnet tilbage på sporet. Lad ikke en dårlig inklusion løbe i flere år.

8. Hjælp hinanden

Skab en kultur i personalegruppen, hvor det er okay at bede om hjælp, og hvor gode råd er velkomne. Der er ingen grund til at kæmpe sig igennem alene. 

Kilder:
De gode råd er sammensat af erfaringer gjort af pædagogisk leder Gunna Jensen og pædagog Anne Jonasson fra Krausesvejs Vuggestue samt fra Jane Weltz, der er leder af daginstitutionen Eksperimentalinstitutionen i København, som også driver et kompetencecenter for inklusion.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev