Annonce

elbussen Elstar i nyborg foto heidi lundsgaard

Bus hjalp til vigtigt fund blandt ældre – i dag er den med til at redde liv


Et udekørende team i en elbus har gjort underværker for ældre, der ellers var meget alene.

Annonce

Elbussen ’Elstar’ kører med stor succes ensomme ældre på ture i Nyborg og omegn. Denne dag med beskæftigelsesvejleder Helle Rasmussen som chauffør. Heidi Lundsgaard

Af Rasmus Handberg
Journalist

Annonce

I marts 2021 var planen egentlig, at medarbejdere fra aktivcentrene ’bare’ skulle køre sårbare ældre til vaccinationscentret – og så hjem igen.

”Men vi mødte borgere, der ikke anede, at vi eksisterede, og som nærmest ikke havde været udenfor deres hjem i et år,” siger Berit Jensen, der er leder af demensområdet i Nyborg Kommune og kommunens fire aktivcentre, som på det tidspunkt var lukket på grund af corona.

”Og så fik vi idéen til et udekørende team. For forebyggelse af ensomhed og anden dårligdom er en stor del af vores kerneopgave,” siger Berit Jensen.

Der var kort fra tanke til handling. Kommunen bevilgede midler, så da vaccinationstjansen var overstået, fik aktivcentrene deres egen elbus, der senere blev døbt ’Elstar’.

Medarbejdere med på skift

Med den kunne et opsøgende team på to medarbejdere fra centrene køre ture med ældre og hjælpe dem ind i centrenes fællesskab med tilbud som træning, salsa, kor, banko, fest, kortspil og studiekreds.

Læs også: Ny rapport: Ældre er mere ensomme efter corona

”De ressourcestærke skal nok finde os, men med bussen kan vi være opsøgende på nye måder, så vi når de ældre, der ikke selv kan overskue at komme ud af deres eget hjem,” forklarer Berit Jensen.

elstar bus nyborg foto heidi lundsgaard
’Elstar’ er med til at vække minder ved eksempelvis at køre forbi ældres barndomshjem og tidligere arbejdspladser. Heidi Lundsgaard
På skift er medarbejdere fra aktivcentrene en del af det udekørende team. Social- og sundhedsassistent Gitte Nyborg var en af de to første medarbejdere i teamet.

”Det kan sagtens være, at den ældre bare har lyst til at køre en tur. Så taler vi om alt mellem himmel og jord, mens vi kører forbi barndomshjem og tidligere arbejdspladser,” fortæller social- og sundhedsassistenten og fortsætter:

”På den måde får vi bygget en god relation, og den ældre får måske mod på også at benytte et tilbud i aktivcentrene og være blandt endnu flere. Det er den første kontakt, der er den sværeste.”

elstar elbus nyborg foto heidi lundsgaard
Ved hjælp af bussen kan ældre også få øjnene op for tilbuddene på kommunens fire aktivitetscentre. Heidi Lundsgaard
Teamets succes afhænger af et godt samarbejde med hjemmeplejen, og derfor turnerer de rundt hos hjemmeplejedistrikterne og andre samarbejdspartnere for at fortælle, hvordan de kan få gavn af hinanden.

”For det er hjemmeplejen, der kender borgerne og møder dem med de største behov, som de kan hjælpe os i kontakt med. Det eneste, det kræver, er borgerens accept,” siger Gitte Nyborg.

Læs også: ”De skal leve. Ikke bare overleve. Det er derfor, vi er her.”

Hun skyder på, at de fire aktivcentre ved hjælp af samarbejdet med hjemmeplejen og det udekørende team sammenlagt har fået kontakt til mellem 60 og 80 borgere.

”De er så taknemmelige for at have fået muligheden for at komme herud, for de anede ikke, at vi eksisterede. Vi ser en meget stor udvikling hos mange af dem, og jeg er ikke i tvivl om, at vi er med til at redde liv,” siger Gitte Nyborg.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev