Annonce

grøn smoothie omgivet af grøntsager og frugt

7 råd: Spis dig til bedre fordøjelse

Af Jonna Toft
Journalist

Havregryn og gulerødder er dine venner, hvis du vil mindske forstoppelse og luft i maven.

Annonce

Grønne grøntsager og frugt kan med fordel blendes til en sund smoothie. Colourbox

Af Jonna Toft
Journalist

Annonce

Hvis maven ikke helt fungerer, påvirkes vores livskvalitet. Det er ikke rart at være nødt til at sidde længe på toilettet, mens man er på arbejde, og rumlende tarme og luft i maven kan lægge en dæmper på humør og velvære. De fleste kan ændre på for hård eller for løs mave ved at spise flere kostfibre, forklarer klinisk diætist Mette Borre.

Hun er specialist i ernæring ved fordøjelsesproblemer på Aarhus Universitetshospital.

“Havregryn og gulerødder er virkelig gode til at regulere fordøjelsen. Spis gerne de anbefalede 600 gram frugt og grønt dagligt. Men udfordringen er, at nogle får mere luft i maven af det. Det gælder især folk med følsomme tarme eller irritabel tyktarm,” siger hun.

Hvis der kommer mere luft, anbefaler hun, at man skærer ned på meget luftudviklende fødevarer: Løg, hvidløg, blomkål, porre, asparges, æbler, pærer og rugbrød.

Læs også: Sosu kæreste med smeden fra 'Rigtige mænd': Få de 5 bedste tips til et sundt liv 

Binder væske i tarmen

Desuden har mange stor gavn af at spise hørfrø og loppefrøskaller mod forstoppelse. De binder væsken i tarmen, så afføringen bliver blødere og glider lettere gennem systemet. Loppefrøskaller virker desuden også mod for løs afføring.

“En god morgenmad er havregrød med en god spiseskefuld hørfrø i, lidt frugt og kanelsukker,” foreslår Mette Borre.

Hvis der stadig er problemer med forstoppelse, anbefaler hun, at man prøver det milde afføringsmiddel Magnesia, som købes på apoteket uden recept. Det er ikke vanedannede og har ikke bivirkninger.

Læs også: Nyt værktøj giver sundere børnemad

7 gode råd til bedre fordøjelse

1. Frugt og grønt

Spis tre stykker frugt dagligt, og i alt 600 g frugt og grønt.

2. Snacks

Spis grønt som snacks: Små tomater, gulerodsstave, peberfrugt-bidder.

3. Rugbrød

Spis rugbrød hver dag.

4. Blend frugt og grønt

Blend gerne frugt og grønt til smoothies, men undgå at presse dem til saft. Her får du ikke fibrene med. Brug for eksempel avocado, grønkål, spinat og broccoli.

5. Gerne frossent

Brug frosne grøntsager: Bag, steg eller kog dem, eller lav dem til supper og puréer.

6. Skær ned på...

Hvis du har tendens til luft i maven, så skær ned på løg, hvidløg, blomkål, porre, asparges, æbler, pærer og rugbrød.

7. Dyrk motion

Dyrk motion – det har en veldokumenteret god effekt på fordøjelsen.

Læs også: Sådan booster du din forbrænding på jobbet

Kilde: Mavetarm-diætist Mette Borre, Aarhus Universitetshospital.

Tips til maven

Sæt tid af til toiletbesøg

Det optimale er at komme af med afføringen en gang om dagen og helst om morgenen. Tarmene sover om natten, men når kroppen vågner og bevæger sig, og man har spist morgenmad, vil de ofte gerne tømmes. Sæt derfor tid af til det om morgenen. Prioritér toiletbesøg og lær børnene at gøre det samme. Det har stor betydning for fordøjelsen.


Kilde: Mavetarm-diætist Mette Borre, Aarhus Universitetshospital


5 med mange kostfibre

  • Havregryn
  • Gulerødder
  • Æbler
  • Rugbrød
  • Grønne bønner

Læs mere

Artiklen 'Kostråd ved forstoppelse' af Mette Borre, kan findes på MinMedicin.dk 

Annonce

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies 

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies