Annonce

Betaling med dankort

3 tip: Sådan undgår du at blive snydt af kontantløs betaling 


Betaler du med sedler og mønter, forstår psyken, at der forsvinder penge. Modsat er det med digital betaling.

Annonce

Eksperimenter viser, at forbrugere vil betale mere for samme produkt, når de betaler med kort, end når de betaler med kontanter.  Colourbox

Af Lis Hornø
Journalist

Annonce

Måden, du betaler på, har betydning for, hvor mange penge du bruger. Digitale penge bedøver smerten, der er forbundet med at betale. Asmus Leth Olsen, lektor i statskundskab ved Københavns Universitet, siger:

Læs også: Højere grundløn for alle: Her er slutresultatet for medlemmer i Teknik- og Servicesektoren 

“En masse forskning i adfærd viser, at vi mennesker er mere villige til at bruge penge, når vi gør det på måder, der er koblet fra fysiske kontanter. Når vi tager pungen op, tager mønter og sedler ud, bliver betalingen anderledes konkret, end når vi bruger dankort og MobilePay.”

Betalingskort giver os lyst til at spendere

Eksperimenter viser, at forbrugere vil betale mere for samme produkt, når de betaler med kort, end når de betaler med kontanter. Tjeneren får flere drikkepenge og nødhjælpsindsamleren større beløb, når der doneres digitalt.

Læs også: Inflationen har bidt sig fast: ”Jeg låner penge af mine børn for at betale tandlægen”

Ligesom duften af nybagt brød stimulerer sult, giver bare det at se et logo for et betalingskort et signal til hjernen, der giver lyst til at købe.

“Mængden af dankortbetalinger stiger år for år. Vi bevæger os mod det kontantløse samfund. Derfor bør vi nok tænke over, om vi i fremtiden kan repræsentere penge på måder, der hjælper hjernen med at opfatte det antal kroner, der ryger ud af vores lomme. Der må findes en teknologisk løsning,” siger lektoren.

3 tip til at bruge færre penge

  • Brug kontanter frem for digital betaling
  • Download en app, der visualiserer dit forbrug (Lommebudget, Spiir…)
  • Modtag notifikationer efter træk på betalingskort, hvis banken har den service

Kilde: Dan Ariely, professor i psykologi og adfærdsøkonomi, Duke University.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev