Annonce

Håndtryk mellem 2 forretningsmænd, hvor den ene holder et dokument under sin arm. Isoleret på hvid baggrund. Kilde: Colourbox

Tema: Fusk i hjemmeplejen

Fusk i plejefirma fik ingen konsekvenser

Af Kristoffer Sutton
Journalist

To tidligere medarbejdere hos det private plejefirma Clara Service tippede Københavns Kommune om omfattende fusk i virksomheden – uden at det fik konsekvenser for samarbejdet. Borgmester erkender, at der indtil nu ikke er fulgt nok op på kritikken.  

Annonce

Der skal mere end en henvendelse fra tidligere ansatte om omfattende fusk til at misligholde kontrakten mellem det private plejefirma Clara Service og Københavns Kommune. Colourbox

Af Kristoffer Sutton
Journalist

Annonce

Når først en privat leverandør er inde i varmen hos kommunen, skal der meget til at afbryde samarbejdet. Selv da tidligere medarbejdere tippede kommunen om manglende hjælp til ældre borgere og dårlige arbejdsbetingelser, fortsatte Københavns Kommune med at bruge det private plejefirma Clara Service, der leverer hjemmehjælp til omkring 900 borgere i og omkring København.
 
En undersøgelse af forholdene hos de ældre bekræftede på en række punkter det billede, de tidligere ansatte beskrev. Københavns Sundheds og Omsorgsforvaltning rejste i 2012 kritik mod firmaet for blandt andet overfakturering og for kun at sende en medarbejder til lift-opgaver, der kræver to. 
 
 

Intet ekstra fokus

Efter henvendelsen undersøgte forvaltningen forholdene hos de navngivne borgere nærmere. Undersøgelsen bekræftede på en række punkter det billede, de tidligere ansatte beskrev. Forvaltningen rejste kritik mod firmaet for blandt andet overfakturering og for kun at sende en medarbejder til lift-opgaver, der kræver to. 
 
Efterfølgende har kommunen fulgt op gennem det planlagte årlige tilsyn, og i det daglige samarbejde mellem borgere, leverandøren og kommunen – men har ikke haft særligt fokus på de problematikker, undersøgelsen viste.
 
”Overordnet set må vi som kommune have tillid til, at leverandørerne selv retter ind i forhold til de indskærpelser og den kritik som tilsyn og forvaltning kommer med,” siger Anders Lundsager, der er specialkonsulent i Sundheds- og Omsorgsforvaltningen til Fagbladet FOA.
 
 

Strengere krav fremover

Ifølge Sundheds- og Omsorgsborgmester i Københavns Kommune Ninna Thomsen har kommunen gjort det, den skulle – men reglerne for kontrollen har ikke været gode nok.
 
”Kommunen har fulgt de retningslinjer, den selv har stillet op. Men jeg mener, at den model, der er blevet brugt indtil nu, har været problematisk, fordi der ikke har været så gode opfølgningsmuligheder. Der har været for meget tillid til at firmaerne retter op, efter der er givet kritik,” siger Ninna Thomsen.
 
Fra april går Københavns Kommune fra mange små til to store private leverandører. Det gør det ifølge Ninna Thomsen lettere at kontrollere firmaerne. Indtil nu har retningslinjerne for kommunens krav til de private firmaer betydet, at der har været fokus på, at borgerne skal have den hjælp, de er visiterede til, mens kommunen ikke har blandet sig i ansættelsesforholdene for medarbejdere. Det vil der ifølge Ninna Thomsen blive ændret på.
 
”Der er lavet om i kontrakterne med leverandørerne. Der bliver stillet strengere krav – blandt andet skal firmaerne leve op til overenskomstlignende arbejdsforhold – og det vil være lettere for kommunen at følge med i, om firmaerne lever op til kommunens krav, når der ikke længere er et hav af forskellige leverandører,” siger hun.
 

Ingen ændring i tilsyn

I de kommunale tilsynsrapporter med Clara Service fra 2009 til 2013 er firmaet blevet godkendt. Tilsynet har altså ikke fanget de problemstillinger, som kommunen selv har undersøgt efter henvendelsen fra de tidligere ansatte. Det til trods er det ikke planen at ændre tilsynet i den nye ordning.
 
”Jeg kan ikke garantere, at der aldrig vil dukke problemer op med hverken de private eller offentlige leverandører af hjemmehjælp. Det bliver aldrig muligt, at kontrollere alle forhold hos leverandørerne – der bliver nødt til at være et en balance mellem kontrol og tillid,” siger Ninna Thomsen.
 

Annonce

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies 

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies