'STOP. Her doseres medicin’, står der på det gule skilt. Social- og sundhedsassistent Esther Anti holder skiltet op mod døren ind til doseringsrummet og siger:
”Så sætter man det på, inden man går i gang med at dosere, så andre ikke forstyrrer. For medicindosering er en opgave, som kræver ro og koncentration.”
Hendes kollega, social- og sundhedsassistent Maryam Yadgari, nikker.
”Det er jo menneskers liv, det handler om,” siger hun.
For blot nogle år tilbage havde Plejehjemmet Vestervang i Aarhus intet doseringsrum. Men siden 2017 har stedet som en del af projektet ’I sikre hænder’ arbejdet med at nedbringe antallet af alvorlige medicinfejl ved at indføre nye rutiner og metoder.
Og det er de lykkedes med. I slutningen af september 2020 havde de på 821 dage kun haft to medicinfejl, som krævede lægehjælp.
”Før i tiden doserede vi på kontorerne, hvor der var mange forstyrrelser, og det skabte et højt antal fejl. Medicinhåndtering var en opgave, som blev klaret i forbifarten ved siden af de andre opgaver. Og det gjorde, at den blev udført ukoncentreret,” forklarer Esther Anti.
Læs også: Professor: Kontrol er ikke svaret på omsorgssvigt i ældreplejen
Medicinanfører i gul vest
Nu er der afsat tid og rum til opgaven. I doseringsrummet er der tjeklister, så medarbejderne har bedre overblik over de ting, de skal huske, og bordet, de doserer ved, er afmærket med en række felter. Esther Anti peger på et felt, hvor der står ’Borgerens medicin’.
”Her ligger medicinen. Og når man har doseret den rette mængde i æsker, ligger man dem her,” siger hun og peger på et nyt felt, hvor der står ’Doseret medicin’.
Hver dag inden klokken 11 doserer en social- og sundhedsassistent borgernes medicin i ro og mag. Og klokken 12 er der en medicinanfører i en gul vest, som både giver medicin og tjekker, at morgenmedicinen er blevet givet korrekt.
”Den gule vest gør, at man ved, at man ikke skal forstyrre vedkommende. Jeg synes, det er rigtig dejligt, at der er et system og en velfungerende metode, som gør, at der ikke bliver lavet så mange fejl,” siger Maryam Yadgari.
Læs også: Opråb fra sosu: Vi er mere end varme hænder
Ny læringskultur
Vestervang har også et forbedringsteam, som hver anden uge mødes for at tale om eventuelle fejl eller udfordringer med håndteringen af medicin. De kommer med løsningsforslag, som afprøves i praksis og herefter evalueres. Kulturen om medicinfejl er nemlig i høj grad blevet ændret.
”Før i tiden ville man ikke have det på sig, at man havde lavet en fejl. Man puttede med det, fordi man skammede sig,” siger Esther Anti og bliver suppleret af Maryam Yadgari:
”Nu er vi rigtig gode til at tale om fejlene – for vi ser dem ikke som fejl, men som forbedringsmuligheder, der kan gøre os alle endnu bedre. Det er jo en fælles opgave, at vi lykkes med det her. Og det gør, at folk tør tale om det.”
Guide: tre gode råd til færre medicinfejl