Annonce

Nanna Olsen

Rådhusbetjenten Nanna: Jeg har service-DNA

Et stort flertal af FOAs medlemmer i Teknik- og Servicesektoren oplever, at samfundet påskønner deres arbejde. Rådhusbetjent Nanna Olsen er en af dem. Det bedste ved hendes arbejde er, når hun får mulighed for at give borgerne en service, de ikke forventede at få. 

Annonce

Nanna Olsen har altid været i servicefaget. Inden hun blev ansat som rådhusbetjent, var hun kirketjener. Men de mange søndagsvagter passede dårligt med familielivet. Jørgen True

Af Ida Østerlund
Journalist

Annonce

Indflydelse, anerkendelse og faglig stolthed er tre vigtige ingredienser i den cocktail, der kendes som ’arbejdsglæde’. Det dokumenteres endnu en gang i en ny undersøgelse, FOA har foretaget blandt medlemmerne.

Den viser, at arbejdsglæden er størst i Teknik- og Servicesektoren, hvor et stort flertal af de adspurgte er helt eller delvist enige i, at deres arbejde bliver anerkendt og påskønnet i samfundet. Og kun en meget lille del – tre procent – overvejer at søge væk fra deres fag. Og de to ting hænger klart sammen ifølge Charlotte Bredal, der er arbejdsmiljøkonsulent i FOA. 

”Mange i den sektor gør en stor forskel i deres arbejde. Slukker ildebrande, arbejder på skoler eller er reddere. Opgaverne er både samfundsrelevante og anerkendte. På den måde har de en stor faglig stolthed, og det betyder meget for arbejdsglæden,” siger Charlotte Bredal, der også hæfter sig ved, at et flertal – 59 procent – oplever, at de har ’indflydelse på fordelingen af opgaver i deres team’. 

”Forskning i arbejdsmiljø viser, at indflydelse er vigtig for at skabe et godt arbejdsklima,” siger hun. 

Nanna Olsen er en af dem, der holder meget af sit arbejde. Hun har noget, hun kalder ’service-dna’. 

I sine 14 år som rådhusbetjent på rådhuset og i borgerservice i Lyngby-Taarbæk Kommune har hun og kollegerne altid gjort en dyd ud af at yde en ekstra service. Gøre noget, som borgerne ikke forventer. For eksempel da en ældre kvinde kom med en ødelagt rollator. 

”Svaret er jo, at man skal have fat i hjælpemiddeldepotet, men min kollega gik på værkstedet, og indenfor et kvarter havde han fikset den. Borgeren blev vildt glad. Det giver en enorm arbejdsglæde at kunne gøre sådan noget,” siger Nanna Olsen. 

Postkort fra Thailand

Service-genet har hun altid med sig. Også når hun er på ferie. Hver gang, Nanna rejser, sender hun et postkort til 92-årige Grete. En borger, som ofte kommer for at sludre med Nanna på arbejdet. Hun har sendt hilsner fra blandt andet Santorini, Thailand, Australien, Kroatien og Rom. 

”På Ærø, hvor jeg lige har været, kunne jeg ikke støve et postkort op, så det måtte jeg beklage overfor Grete. Men jeg har jo mest lyst til at invitere hende med, for hun har hverken mand eller børn,” siger Nanna Olsen. 

Heldigvis bliver hendes ekstra indsats værdsat. Hendes chef lytter og går op i de ansattes faglige udvikling. Senest har kollegerne været på Tivoliakademiet for at blive undervist i at forkæle borgerne og give dem en ekstra god oplevelse. 

Kollegerne bliver også selv forkælet. I påsken, da landet var lukket ned, og Nanna Olsen og kollegerne var i beredskab og kørte rundt med værnemidler, sendte chefen påskeæg hjem til alle. Hver jul skriver chefen også håndskrevne julekort. 

”Det kan godt lyde banalt, men det kan mærkes, at man bliver påskønnet. Og det betyder virkelig meget,” siger Nanna Olsen.

Forhold kan forbedres 

Thomas Brücker, næstformand i Teknik- og Servicesektoren i FOA, er ”enormt glad” for at høre, at medlemmer som Nanna føler sig anerkendt. Det er helt fortjent, mener han.

”Under coronakrisen i foråret fik mange vist, hvordan de kan løse nye, alsidige opgaver. Normalt er nogle folk i sektoren ikke så synlige i dagligdagen, men de yder en fuldstændig vital funktion i samfundet, og det fik de bevist her. De får motoren til at køre, og uden dem ville ting gå i stå,” siger Thomas Brücker. 

Samtidig peger han på, at der er forhold, der kan forbedres. Især når det kommer til besparelser. For når man normalt ikke er så synlig til hverdag, kan man hurtigt blive sparet væk, mener han. Derfor skal fremtidens arbejdspladser på teknik- og serviceområdet sikres. 

”Medlemmerne kan med god grund være stolte af deres arbejde i dag. Men vi skal også have sikret deres plads i fremtiden. For eksempel på klimadagsordenen, hvor de kan være med til at gøre en stor forskel,” siger Thomas Brücker.
81

procent

af medlemmerne i Teknik- og Servicesektoren, der oplever, at samfundet anerkender og påskønner deres arbejde, viser FOAs medlemsundersøgelse fra oktober. Ser man på alle FOA-medlemmer, er det tilsvarende tal 65 procent. Samme forskel gør sig gældende ved spørgsmålet om, hvorvidt man overvejer at skifte fag eller branche. Det er der 10 procent af alle FOA-medlemmer, der svarer ’ja’ til, men kun 3 procent indenfor teknik- og service.

Annonce

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev