Annonce

Tema: Fusk i hjemmeplejen

Tidligere ansatte i Tryghedsplejen: Det gik ud over borgerne


Anette Rosquist og Marianne Johansen kender Tryghedsplejen indefra, og de er ikke overrasket over de afsløringer, som kom frem i Operation X tirsdag aften.

Annonce

’Da jeg startede i Tryghedsplejen, fik jeg at vide, at jeg ikke skulle fortælle borgerne at jeg var ufaglært,’ siger Anette Rosquist. Jørgen True

Af Merete Nielsen
Journalist

Annonce

”Det kommer slet ikke bag på mig. Jeg har jo selv oplevet en masse underlige ting, som bare ikke var i orden.”

Det siger Anette Rosquist, der tirsdag aften fulgte med i TV 2-programmet Operation X, som satte fokus på det private hjemmehjælpsfirma Tryghedsplejen.

Anette har tidligere arbejdet for firmaet i Køge. Efter et års tid fik hun nok af, hvad hun oplevede som rodede forhold og sagde op i april 2012.
 
”Jeg havde kontrakt med Tryghedsplejen, men fik løn af noget, der hedder Servisio. Og ved en tilfældighed fandt jeg ud af via Skat, at jeg også var ansat af Dansk Handicapassistance,” siger hun til foa.dk.

Blev kørt hårdt  

Firmanavne var ikke det eneste, der skiftede. Anette oplevede ofte at skulle arbejde sammen med nye afløsere, som ikke kendte noget til pleje og omsorg. Selv er hun ufaglært inden for plejeområdet, men har passet sit handicappede barn i mange år.

”Jeg føler ikke, at jeg har gjort noget, jeg ikke kan stå inde for. Men jeg har udført opgaver, som jeg ikke burde – for eksempel at lifte alene.”

I det hele taget oplevede Anette, at man som medarbejder blev kørt meget hårdt.

”Vi havde enormt stramme køreplaner, og der var meget lidt tid hos borgerne.”

Nye afløsere – hele tiden

Sosu-hjælper Marianne Johansen kender også til Tryghedsplejen. Hun arbejdede for dem i et halvt år, inden hun stoppede i august 2012.

”Jeg er færdig med det private. Det er det mest brogede, jeg har været udsat for,” siger Marianne, der i dag arbejder inden for den kommunale hjemmepleje.

Ligesom Anette var Marianne ofte på vagt sammen med afløsere, som ikke havde nogen erfaring inden for plejeområdet.

”En ting var, at de var ufaglærte. Men mange af dem var slet ikke lært op til at forflytte eller bruge en lift. De anede for eksempel ikke, hvad en drejeskive var,” siger Marianne til foa.dk.

Hun syntes, det var synd for borgerne, at de hele tiden skulle møde nye afløsere.

”Det værste var, man fra ledelsens side ikke tog dem alvorligt. Jeg havde for eksempel flere borgere med sklerose, og da jeg bad om, at der kom faste medarbejdere hos dem, var svaret fra ledelsen, at borgerne da bare kunne finde et andet firma. De tjente alligevel ikke noget på dem.”

Læs også: Fyring med dags varsel i hjemmeplejen

Se også grafikken: 'Se hvad ansatte i privat hjemmehjælpsfirma går glip af'

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev