Annonce

signelivchristensen_noedraab_facebook

180.000 har set Signes nødråb mod besparelser: ”Jeg tror ikke, man forstår, hvad vi står i”


”Hver evig eneste dag er brandslukkeri,” siger social- og sundhedshjælper Signe Liv Christensen, der desperat opfordrer Sønderborg Kommune til at droppe planer om endnu flere besparelser.

Annonce

Flere end 4.700 har delt Signe Liv Christensens nødråb på Facebook. ”Jeg er glad for den kæmpe opbakning, jeg har fået, og at jeg har været med til at belyse sagen. Når så mange fortæller, at de har stået i præcis samme situation, bekræfter det mig i, at det ikke er mig, den er gal med. Og det har jeg haft brug for,” siger social- og sundhedshjælperen. Screenshot af Signe Liv Christensens video på Facebook

Af Rasmus Handberg
Journalist

Annonce

”Undskyld, at jeg ser så træt ud, og at jeg har grædt. Jeg har grædt meget de seneste 14 dage.”

Sådan indleder social- og sundhedshjælper Signe Liv Christensen en video, hun i sidste uge delte på Facebook for at advare politikerne i Sønderborg Kommune om nye, planlagte besparelser.

I forvejen er hjemmeplejen hårdt presset på grund af allerede gennemførte besparelser, lyder det fra social- og sundhedshjælperen. En række faste medarbejdere er opsagt, og derudover vil tidsbegrænset ansatte ikke blive forlænget.

”Der er talt lidt om det, men slet ikke nok. Jeg tror ikke, at de pårørende og dem omkring os helt forstår, hvad vi står i lige nu,” siger 32-årige Signe Liv Christensen i videoen, der i skrivende stund er blevet delt mere end 4.700 gange og set af flere end 188.000.

Med videoen vil social- og sundhedshjælperen gøre kommunalpolitikerne opmærksomme på de alvorlige konsekvenser, som besparelser har, forklarer hun til Fagbladet FOA.

”De bliver nødt til at droppe planerne om endnu en sparerunde til september. Jeg kan ikke se, hvordan det skal kunne lade sig gøre, når der i forvejen er sparet så meget. De har allerede taget meget tid og mange kolleger fra os. Hver dag forsøger vi at lægge et puslespil, som er stort set umuligt at få til at gå op.”

”Hver dag laver vi det, jeg kalder brandslukkeri. Hver evig eneste dag er brandslukkeri. Og det bliver kun værre med flere besparelser. Med min faglighed er det umuligt at prioritere, men det bliver vi tvunget til,” siger Signe Liv Christensen.

Spår mere sygdom og flere indlæggelser

I sin video omtaler social- og sundhedshjælperen en liste med opgaver, som medarbejderne ikke længere må hjælpe borgerne med. Flere af opgaverne fremgår også i et brev, som kommunen sendte til medarbejderne i starten af sommeren.

Fremover skal borgerne have deres middagshvil i en ’god stol’ fremfor sengen, de må kun smøres ind de steder, hvor huden er tør, og brødet må ikke længere pyntes, står der eksempelvis i brevet.

”Alle er rigtig kede af, at Sønderborg Kommune er kommet i den situation, at det er nødvendigt at finde så store besparelser. Besparelser giver mindre tid, som reducerer serviceniveauet,” lyder det fra kommunen i brevet.
Ifølge Signe Liv Christensen vil besparelserne uundgåeligt medføre mere sygdom og flere indlæggelser blandt borgerne.

”Vi må ikke længere pynte brødet, selvom det er til småtspisende. Og nu må vi kun stille en kande vand, og så må de selv hælde op. Men når jeg kommer tilbage, står kanden uberørt.”

”Jeg har mange hjem, hvor jeg ikke går, før de har drukket halvandet glas vand, for det er dét, der holder dem i live. De er nødt til at kunne spejle sig i én. Så besparelserne strider mod al viden og faglighed og mod målet om at forebygge sygdom og indlæggelser,” siger Signe Liv Christensen.

Bliver hyldet for sit mod

Efter hendes nødråb har medarbejderne fået besked om, at de nævnte opgaver på listen fortsat må udføres, hvis det er ’nødvendigt’, fortæller Signe Liv Christensen.

”Jeg synes, at de taler med to tunger. Det er selvfølgelig fint, at de trækker i land, men de giver os jo ikke tiden til det,” siger hun og pointerer, at den ’nye’ tilgang også vil medføre ulighed i kommunens ældrepleje:

”De siger, at vi skal bruge vores ’sunde fornuft’, men de bliver jo nødt til at tage ansvar og give os nogle retningslinjer. Uden klare retningslinjer bliver der skabt forskelsbehandling, hvor man gør noget i et hjem, fordi der måske er pårørende, der ellers råber op, men dén hjælp giver man ikke i næste hjem, fordi man ikke har tiden til det.”

Det vil være et kæmpe tab, hvis jeg må kaste håndklædet i ringen, for jeg er som skabt til det her job.

Signe Liv Christensen, social- og sundhedshjælper
I en lang række af kommentarerne til videoen på Facebook bliver social- og sundhedshjælperen hyldet for sit mod til at sige fra – ligesom flere andre ansatte i hjemmeplejen giver udtryk for at have tilsvarende oplevelser i deres kommune.

”Jeg er glad for den kæmpe opbakning, jeg har fået, og at jeg har været med til at belyse sagen. Når så mange fortæller, at de har stået i præcis samme situation, bekræfter det mig i, at det ikke er mig, den er gal med. Og det har jeg haft brug for,” siger Signe Liv Christensen.

De seneste tid har tæret hårdt på kræfterne, og Signe Liv Christensen ved, at hun skal passe på sig selv. For to år siden blev hun sygemeldt med stress, efter hun havde fungeret som planlægger, da covid-19 hærgede.

”Jeg har kæmpet i fire år og kan snart ikke mere, men jeg bliver nødt til at fortsætte. Selvom jeg har svært ved at finde de ekstra kræfter, kan jeg ikke bare lade være med at hjælpe borgerne. Og det vil være et kæmpe tab, hvis jeg må kaste håndklædet i ringen, for jeg er som skabt til det her job,” siger Signe Liv Christensen.

Også opråb fra 92-årig på plejehjem

Signe Liv Christensen er ikke den eneste, der denne sommer har råbt op om forholdene i ældreplejen.

92-årige Ragnhild Mortensen har protesteret mod mangel på personale på det plejehjem, hvor hun bor. Det har blandt andet den konsekvens, at hun oplever at blive efterladt alene i badet.

”Det er nogle dejlige damer, vi har, men de knokler for meget. Det er ikke altid sjovt for damerne at rende fra den ene til den anden og ikke blive færdig med noget af det. Og de gør et stort arbejde, det gør de,” lød det blandt andet fra Ragnhild Mortensen.

Den 92-åriges opråb er ligeledes blevet set af mere end 180.000 på Facebook.
+

Chef uddeler ros for nødråbet

I kommunen har Marianne Krarup, chef for hjemme- og sygeplejen, ikke mulighed for at stille op til interview, da hun er på vej på ferie. Hun svarer i stedet på Fagbladets FOAs spørgsmål på mail.

Her roser hun Signe Liv Christensen for de ’mange gode refleksioner’, hun kommer med i sin video.

Jeg kan kun blive glad og give ros for det – det er netop kvalifikationer, som vi kommer til at efterspørge endnu mere i fremtiden, når vi i endnu højere grad vil basere os på individuelle vurdering af borgernes behov, siger Marianne Krarup og tilføjer, at hun er fortrøstningsfuld, når hun sammenligner Sønderborg med de nærliggende kommuner.

- Har kommunen forståelse for kritikken?

Vi har ikke lagt skjul på, at vi i kommunen har måttet indføre store besparelser for at få budgetterne til at nå sammen – og det har været vigtigt for os at pointere, at medarbejderne ikke skal løbe hurtigere. Det vil betyde, at borgernes serviceniveau nedsættes.

Jeg forstår alt for godt, at det er en vanskelig situation at sætte medarbejdere og borgere i. Det kræver forandring – og at medarbejderne netop bruger deres faglighed. Når serviceniveauet er forandret, er det vigtigt for os, at borgere og pårørende går i dialog med vores dygtige medarbejdere – også gerne lederne ved tvivlsspørgsmål.

- Hvordan sikrer kommunen, at medarbejderne i hjemmeplejen har tilstrækkelig mulighed for at udføre en tilfredsstillende omsorg og pleje med fokus på forebyggelse og rehabilitering?

Vi har stærke, kompetente medarbejdere, som vi vil understøtte – og i arbejdsfællesskabet have øje på alt det, der hver dag lykkes ude i hjemmene. Vi arbejder netop ihærdigt på at fjerne detailstyring, således hjælpen fremover bliver mere individuelt baseret og målrettet den enkelte borger.

- Nødråbet er delt mere end 4.600 gange på Facebook – gør det indtryk?

Vi er bestemt berørt af besparelserne, og det er beklageligt, at kommunen er tvungent til at gøre dette greb. At vi har medarbejdere, der fagligt og personligt finder situationen særdeles vanskelig, finder vi naturligt, det viser, at vi har fagligt kompetente medarbejdere ansatte, lyder det fra Marianne Krarup.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev