Ansatte på botilbuddet Strandviben, der bliver lukket fra årsskiftet, er frustrerede over de forhold, der har været på botilbuddet i København. I lange perioder har de været uden reel ledelse og skulle få hverdagen til at fungere sammen med et væld af eksterne vikarer på grund af langtidssygemeldinger og en årlig udskiftning af personalet på mellem 30 og 40 procent flere år i træk.
I 2016 blev der brugt over fem millioner kroner på vikarer på Strandviben, viser en aktindsigt fra Københavns Kommune til Fagbladet FOA.
”Det, der er rigtig ubehageligt, er, at Københavns Kommune først for alvor reagerer, når Socialtilsynet ikke længere accepterer forholdene,” siger Helle Vibeke Haslund, medlem af forretningsudvalget og faglig sagsbehandler i LFS -Landsforeningen For Socialpædagoger.
”Det er vanvittig hårdt for medarbejderne på Strandviben, som føler sig angrebet på deres faglighed. Det er dobbelt hårdt, fordi de har været ramt af nogle faktorer, som de ikke har haft en chance for at påvirke,” siger hun.
Læs også: Chef i forvaltning svarer på ansattes kritik: Jeg er ikke stolt
For få på arbejde
Pædagogmedhjælper og tidligere arbejdsmiljørepræsentant Lene Sandager Kjær havde fem botilbudsledere og syv forskellige afdelingsledere i de seks år, hun arbejdede på Strandviben. Hun er pr. 1. oktober blevet flyttet til et andet botilbud i kommunen i forbindelse med lukningen.
"Vi har i lange perioder været uden ledelse, taget ekstravagter, weekendvagter og aftenvagter og hele tiden stået med halve og kvarte oplæringer af nye vikarer fra eksterne vikarbureauer. Det har været mentalt hårdt," siger Lene Sandager Kjær.
"Man kan godt arbejde i kaos nogen tid, men når det strækker sig over mere end et år, så nærmer man sig en form for udbrændthed," tilføjer hun.
Læs også: Botilbud for hjerneskadede bliver lukket efter flere kritiske tilsyn
Økonomien er for dårlig
Hun bakkes op af omsorgsmedhjælper Simon Brix, der efter en sygemelding med stress blev opsagt 1. oktober.
”Det største problem er, at der ikke er nok hænder, og der ikke har været en forstående leder, men hele tiden nye ledere. Det har givet stor personalegennemstrømning. Der er ingen ledere, der tager ansvar, fordi de hele tiden skal til møder og ’rydde op’ i forbindelse med tilsyn og klager,” siger han.
Tillidsrepræsentant Natacha Noer Zaari, social- og sundhedshjælper, blev sygemeldt en måned med stress før sommerferien på grund af de turbulente forhold på afdelingen på Vibevej i nordvestkvarteret, hvor hun er ansat.
Hun mener, at økonomien på botilbuddet har været for dårlig. Da hun blev ansat i 2015, var de tre ansatte til i gennemsnit otte beboere, i dag er de to til samme antal borgere.
”En enkelt sygemelding kan vælte det hele. Beboerne er handicappede både fysisk og psykisk, så det er en meget udfordrende gruppe, som der bør være en ordentlig normering til. Jeg vil mene, at fire ansatte til otte beboere slet ikke er for mange,” siger hun.
Læs også: Ansatte flygter fra botilbud under skærpet tilsyn
Kommune: Vil bruge det til læring
Chef for Borgercenter Handicap i Københavns Kommune Lasse F. Steenland erkender, at Socialforvaltningen burde have handlet tidligere på problemerne.
"Læringen i forvaltningen er, at vi vil kigge på, hvordan vi i højere grad kan bruge de ledelsesinformationer, vi får om fravær, personaleomsætning og tilsynsrapporter og se på det i en matrix, om det er noget, vi skal interessere os nærmere for," siger han.
Fællestillidsrepræsentant Susanne Winsløw fra FOA SOSU appellerer til, at forvaltningen fremover sikrer en stabil ledelse, der inddrager de ansatte.
”Fremover bliver forvaltningen nødt at sikre et arbejdsmiljø, som lederne kan trives i, så de bliver og ikke rejser hurtigt igen. Man skal ansætte nogle ledere, der faktisk har lyst til at lede, og som har erfaring. På Strandviben har de ansatte gang på gang fået trukket nye planer ned over hovedet, uden at de har følt sig involveret,” siger Susanne Winsløw.