Hver tredje stuemedarbejder i daginstitutionerne mener ikke, at børn med særlige behov får den hjælp, som de har brug for.
Jørgen True
Af
Signe Westergaard-Jensen
Journalist
Alt for mange angste, udadreagerende
og autistiske børn får
ikke den hjælp, de har brug for
i daginstitutionen. Det mener
33 procent af de stuemedarbejdere,
der har deltaget i
undersøgelsen Daginstitutionernes
Hverdag 2016, som Bureau
2000 har lavet for FOA.
Halvdelen af det pædagogiske
personale svarer i rapporten,
at de er for få ansatte til
at sikre god inklusion.
"Jeg oplever, at der ikke er ressourcer til at opfylde børnenes
behov, samt at det påvirker hele børnegruppen, så
alle bliver taberne i det," siger en stuemedarbejder i undersøgelsen.
Tag medarbejderne alvorligt
Det er trist læsning, siger formand for Pædagogisk Sektor
Mogens Bech Madsen.
"Både børnene og personalet lades i stikken, fordi der
ikke bliver afsat ressourcer nok. Når vi nu ved, at vi ikke
formår at løfte opgaven tilfredsstillende med de midler, vi
har til rådighed, hvorfor er det så, politikerne ikke prioriterer
opgaven?" spørger han.
Hos Kommunernes Landsforening (KL) svarer
formand for Børne- og Kulturudvalget Anna
Mee Allerslev:
"Vi kommunalpolitikere skal altid tage det
alvorligt, når medarbejdere udtrykker bekymring.
Nogle steder vil der muligvis være behov
for at tilrettelægge opgaverne anderledes, og
nogle steder vil der muligvis være behov for
flere ressourcer. Desværre svømmer kommunerne
ikke i penge."
Regeringen droppede for nylig målsætningen
om, at 96 procent af alle børn skal være en del af
den almindelige undervisning i folkeskolen. Ifølge
KL kommer det ikke umiddelbart til at påvirke
inklusionsarbejdet i daginstitutionerne.
Fakta: Børnenes udfordringer
32% stærkt udadreagerende
31% mangelfuld motorisk udvikling
25% udtalt frygt eller manglende selvsikkerhed
21% autisme mv.
17% børn af flygtninge eller asylansøgere
51% med andre problemer
Kilde: ‘Daginstitutionernes Hverdag 2016’, Bureau 2000 for FOA, 451 stuemedarbejdere deltog