”Jeg er ikke sikker på, at jeg kunne have reddet hende.”
Ordene kommer kontant fra 35-årige Kitt Jessen, der i september mødte en kvinde, der havde fået hjertestop. Kitt Jessen var netop på vej hjem fra et kursus i førstehjælp. Det blev kvindens redning.
”Hvis ikke, det var fordi, jeg lige havde fået teknikkerne genopfrisket, er jeg ikke sikker på, at jeg kunne have reddet hende. Meget havde jeg glemt, og nogle teknikker er helt anderledes i dag, end hvad jeg havde lært. Det er både frustrerende og skræmmende at tænke på,” siger Kitt Jessen, der arbejder som social- og sundhedsassistent i socialpsykiatrien i Frederikssund Kommune.
Hårdt brug for kurser
Kitt Jessen blev uddannet for 15 år siden. Dengang fik hun et førstehjælpskursus som en del af sin uddannelse. Førstehjælpskurset har ikke været holdt ved lige, før Kitt Jessen kom på det nye kursus i september.
”Jeg har faktisk følt, at jeg ikke kunne leve op til de forventninger, omverdenen havde til mig. Det er jo klart, at når du har en sundhedsfaglig uddannelse, så har folk også en forventning om, at du træder til, hvis der sker noget,” siger Kitt Jessen til Fagbladet FOA.
Det er FOA Frederikssund, der udbød kurset i førstehjælp. Her mener formand for Servicesektoren, René Bredde Hansen, at Kitt Jessens oplevelser netop understreger vigtigheden af, at arbejdsgiverne sørger for at opdatere de ansattes førstehjælpskurser.
Der findes dog ingen lovkrav om at have et gyldigt førstehjælpsbevis, når man arbejder med mennesker. Derfor er der indgået forskellige branche-aftaler alt efter, hvilket fagområde man er ansat i. Men eksempelvis stiller regionerne krav om, at elever på Social- og sundhedsassistent-uddannelsen har et gyldigt førstehjælpsbevis, når de begynder i praktik.