Annonce

skole

Pilotprojekt skal ændre skolers indeklima: Teknisk servicepersonale spiller vigtig rolle 


Smitte kan hænge i luften som cigaretrøg, hvis indeklimaet er dårligt. Pilotprojekt skal nu bane vejen for at gøre noget ved den tunge luft i folkeskolerne.

Annonce

Under coronapandemien fandt man ud af, hvor vigtigt et godt indeklima er for at undgå smitte. Colourbox

Af Ida Østerlund
Journalist

Annonce

Sure sokker, vådt regntøj og gamle madpakker. Det er ingen hemmelighed, at tung luft og dårligt indeklima i klasselokalerne på landets folkeskoler kan give hovedpine, koncentrationsbesvær og trætte elever såvel som ansatte. Som om det ikke var nok, har man for nyligt fundet ud af, at der er andre problemer ved et dårligt indeklima.

Det fortæller Kåre Mølbak, der er forsker i infektionsepidemiologi og folkesundhed hos Statens Serum Institut, SSI.

”I forbindelse med covid-19 fik vi yderligere viden om infektioner. Vi har troet, at sygdomme som covid-19 smitter gennem hoste og direkte kontakt, men nu er der også enighed om, at de kan være luftbårne. Det vil sige, at der kan være smitte med luftvejsinfektioner, hvor der er dårligt indeklima. Smitten kan blive hængende i luften ligesom cigaretrøg,” siger han.

Målet er at mindske smitte

Ifølge Kåre Mølbak mener forskerne hos SSI, at en forbedring af indeklimaet på skolerne kan have flere positive effekter.

”Vores tanke er, at hvis man gør noget ved indeklimaet, kan man få nogle dobbelte gevinster, hvor det ikke alene kan styrke børnenes trivsel, indlæring og velbefindende i skolen, men også reducere risikoen for, at børnene bliver syge med luftvejsinfektioner, og forældrene dermed må holde barns sygedag,” siger han.

Teknik- og servicepersonale involveres

Derfor har Statens Serum Institut med penge fra REALDANIA igangsat et pilotprojekt, som skal danne grundlag for et større forskningsprojekt, der skal undersøge, hvordan man bedst forbedrer indeklimaet – uden at slå hul i kommunernes økonomi.

”Vi skal blandt andet se på mindre, decentrale ventilationssystemer, på CO2-indikatorer, som nudger til at åbne vinduerne og få frisk luft ind, og på små enheder med HEPA-filtre, som filtrerer luften,” siger Kåre Mølbak.

Pilotprojektet går i gang denne vinter, og Kåre Mølbak fortæller, at teknik- og servicepersonalet og andre ansatte på skolerne kommer til at spille en rolle.

”Det er vigtigt at være i dialog med skolerne, om hvilke løsninger personalet selv synes, de kan implementere, for det skal jo ikke støje eller forstyrre undervisningen, og så skal det ikke gå ud over strømforbruget. Vi er meget interesserede i at komme i dialog med de ansatte på skolerne, som står for at vedligeholde den slags systemer såsom ventilation,” siger han.

Det er endnu for tidligt at sige, hvornår det endelige projekt, som pilotprojektet skal danne grobund for, går i gang.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev