I flere år har landets kommuner kæmpet med at besætte ledige stillinger i ældreplejen. Men trods massivt fokus afslører nye tal, at udviklingen på flere parametre fortsætter i den gale retning. Det viser tal fra Kommunerne og Regionernes Løndatakontor (KRL), som Fagbladet FOA har trukket.
For eksempel er antallet af overarbejdstimer og inddragede fridøgnstimer – altså timer, hvor man er på arbejde, selvom man egentlig havde fri – næsten tredoblet i årets første tre måneder sammenlignet med samme periode i 2017.
Dertil kommer en stigende medarbejderflugt, hvor det sidste år var hver femte medarbejder, der forlod faget. Samtidig fortsætter antallet af ufaglærte med at stige. I dag har 23 procent af personalet ikke en relevant uddannelse. I 2017 var det 12 procent.
Udviklingen skal formentlig forklares med mangel på arbejdskraft, rekrutteringsudfordringer og et forhøjet sygefravær på grund af coronavirus, lyder det fra både FOA og Kommunernes Landsforening (KL).
Psykolog: Problemerne har dybe rødder
Men ifølge psykolog Dorthe Birkmose er der også en dybere forklaring. Hun har i omtrent 20 år undervist og talt med medarbejdere i ældreplejen om risikoen for omsorgstræthed og forråelse. Hun betragter ældreplejens tilstand for tæt på ‘håbløs’.
“Når jeg ser tallene, løber det mig koldt ned ad ryggen. Det var den her situation, som blandt andet FOA har advaret imod i rigtig mange år,” siger Dorthe Birkmose.
Hun forklarer udviklingen med årtiers fejlslagen målstyring, besparelser og dét, hun kalder manglende ‘fagligt råderum’ for medarbejderne og lederne.
“Jeg kender alt for mange dygtige fagfolk, som forlader faget, fordi de ikke kan overpræstere længere, og fordi de ikke længere vil behandles med manglende respekt og mistro fra deres chefer og direktører. De to år med corona kan blive dråben, der får bægeret til at flyde over for nogle, men vi ville have set medarbejder- og lederflugten og vanskelighederne med at tiltrække nye medarbejdere og ledere alligevel,” siger Dorthe Birkmose.
"Jeg kender alt for mange dygtige fagfolk, som forlader faget, fordi de ikke kan overpræstere længere, og fordi de ikke længere vil behandles med manglende respekt og mistro fra deres chefer og direktører," siger psykolog Dorthe Birkmose.
Tobias Stidsen
Ny ældrelov skal gentænke området
I FOA mener sektorformand Torben Hollmann, at ældreplejen er havnet i en ‘ond spiral’.
“Vi hører alt for ofte, at det er et stigende arbejdspres, der gør, at medarbejdere ikke kan holde til at fortsætte i faget,” siger sektorformanden og fremhæver, at der derfor arbejdes intenst på at skabe en ny ældrelov, der skal gentænke hele ældreområdet i tæt samarbejde mellem borgere, pårørende og medarbejdere.
“Det er det her, som jeg bruger alle mine vågne timer på at forsøge at løse. Det er et stort arbejde, og det er ikke nemt, men det er det, der skal vende udviklingen, og vi har også fået statsministeren til at tale om behovet for en ny ældrelov på nationalt tv,” siger Torben Hollmann med henvisning til statsministerens nytårstale.
Ifølge sektorformanden skal en ny ældrelov ændre både kulturen og måden, arbejdet i ældreplejen organiseres. Det vil for eksempel betyde, at visitation for fremtiden skal ske tæt på borgeren. Derudover er der forandringer, der allerede nu kan og bør forbedres lokalt som planlægning af ruter og arbejdstid, siger Torben Hollmann.
“Hvis ikke vi lykkes, risikerer vi et kollaps af ældreplejen. Og jeg vil gerne erkende, at vi er kommet for sent i gang, men nu er vi i gang. Og så må vi samtidig kræve, at politikerne i tilfælde af mangel på ressourcer går ind og prioriterer og er ærlige omkring, at der er ting, man ikke længere kan få hjælp til i ældreplejen,” siger Torben Hollmann.
KL: Flere tiltag i gang
De store udfordringer med rekruttering og fastholdelse kan også have betydning for den service, som kommunerne kan levere, lyder det fra formand for KL’s løn- og personaleudvalg Michael Ziegler i et skriftligt svar:
”På ældreområdet er der jo en kendt arbejdskraftudfordring, som kan betyde, at det er sværere at skaffe vikarer. Derfor er man nødt til at trække på det personale, der er. Heldigvis har vi dygtige og dedikerede medarbejdere, der hver dag leverer en fantastisk indsats, så borgerne oplever god og nærværende pleje. Men det er klart, at arbejdskraftsmanglen i sidste ende kan have betydning for den service, borgerne oplever.”
Michael Ziegler påpeger desuden, at KL sammen med de faglige organisationer arbejder med en række tiltag, heriblandt kompetenceløft, opsøgende indsats for at få uddannet ufaglærte medarbejdere samt at tiltrække flere elever til at uddanne sig til at arbejde i ældreplejen og samtidig mindske frafaldet på uddannelserne.