Annonce

Legeeksperter: Børn skal lære at lege

Af Rikke Jung Rasmussen
Journalist

En god og udviklende legekultur opstår ikke af sig selv. Især sprogsvage børn skal have hjælp til at lære at lege, mener legeeksperter.

Annonce

I Børneengens børnehave, som er en del af Børnehusene Kokkedal, har legemanuskripter hjulpet både børn og voksne til at udvikle en bedre legekultur. Jørgen True

Af Rikke Jung Rasmussen
Journalist

Annonce

Leg er grundlæggende for alt, hvad der sker i et dagtilbud. Det blev slået fast med dagtilbudsloven fra 2018. Det skal dog ikke forveksles med, at børn bare skal lege frit uden voksenindblanding, forklarer to legeeksperter. Mange børn har nemlig brug for hjælp til at udvikle deres leg.

Læs også: Kend de 6 legetyper: Sådan udvikler I børns leg

“Nogle børn undgår de lege, som de ikke er så gode til. Men børn har gavn af at afprøve mange forskellige typer af lege, og derfor har de brug for en voksen til at inspirere og guide dem,” siger kandidat i pædagogisk antropologi Kit Nørgaard, som har specialiseret sig i, hvordan legen udvikles i dagtilbud.

Læs også: Pædagogisk assistent om at lære at lege: 'Det er okay at være fjollet'

Voksne skal også lære at lege

Eksempelvis kan børn, der er visuelt stærke og gode til at bygge med Lego, have gavn af at blive introduceret til en rolleleg, der i højere grad udfordrer sproget. Og et barn, der er sprogligt stærk og primært optaget af rollelege, kan udfordre sin krop med tumlelege.

Der er brug for, at børn leger mere, og at kvaliteten af leg kommer i fokus. Det skal de voksne støtte op om.

Kandidat i pædagogisk antropologi og legekonsulent Kit Nørgaard

Men for at kunne guide børnene skal mange voksne selv blive bedre til at lege, mener forsker og ph.d. Pia Thomsen, som har foretaget observationer af leg og sprog i forskellige dagtilbud.

Læs også: Her vender børn og voksne livets store spørgsmål

“Mange voksne tager for givet, at børn lærer at lege af sig selv. Men ikke alle børn har lige adgang til legen. Nogle – især de sprogsvage – befinder sig i periferien og betragter andres leg. De har brug for voksne som enten guider dem eller selv deltager i legen,” uddyber hun.

Begge eksperter understreger, at der også skal være plads til den frie leg.

“Børn skal kunne lege uden indblanding fra en voksen. Men det er i høj grad vigtigt med nærværende voksne for, at børns leg kan udvikle sig,” tilføjer Kit Nørgaard.

Hvad siger loven?

Ifølge dagtilbudsloven vedtaget i 2018 har ῾legen en værdi i sig selv og skal være en gennemgående del af et dagtilbud. (..) Nogle gange skal legen støttes, guides og rammesættes, for at alle børn kan være med, og for at legen udvikler sig positivt for alle børn.’

Kilde: Dagtilbudslovens §8, stk. 2

Annonce

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies 

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies