Annonce

barn, legetøj, samspil

Sådan inkluderer du et barn i en udsat position

Se bag om barnets adfærd, hjælp det videre og lad være med at forstærke sårbarheden ved at skælde ud. Her er fem gode råd til at inkludere børn i udsatte positioner i dagtilbud. 

Annonce

Der er meget, du som pædagogisk medarbejder selv kan gøre for at opnå et frugtbart samspil med børn i udsatte positioner. For eksempel ved at have særlig opmærksomhed på de situationer, som barnet har svært ved at rumme og finde måder, hvorpå du kan hjælpe det videre på i stedet for at skælde ud.  Scanpix 

Af Malin Schmidt
Journalist

Annonce

Det kan være, at et barn har mange konflikter. Eller at det har svært ved at regulere sig selv. Men du som pædagogisk medarbejder kan hjælpe et barn i en udsat position videre og minimere konfliktniveauet ved at ændre på din egen adfærd.

Læs også: Sociale normeringer gør en kæmpe forskel

Lektor og ph.d. i pædagogisk psykologi ved Aarhus Universitet giver her fem gode råd til at inkludere børn i udsatte positioner i dagtilbud. 

1. Forstå sårbarhed

Barnets sårbarhed opstår og udvikles i samspillet med andre. Sårbarhed bliver med andre ord skabt af de betingelser, som barnet vokser op under og den måde, vi møder det på. Se bag om barnets adfærd. Hjælp barnet og lad være med at forstærke sårbarheden ved at skælde ud.

2. Vend blikket mod dig selv

Er der noget i den måde, du og dine kolleger møder barnet på, som skaber eller forstærker sårbarhed? Stiller vi urimelige krav til, hvad barnet skal kunne mestre selv? Og sikrer vi barnet den fornødne omsorg og tryghed? Se på, hvad du og I kan gøre for at forstå barnets situation og handlinger bedre.

Læs også: Dagtilbudsforsker: Sociale normeringer kan afgøre børns fremtid

3. Tilegn dig viden

Frugtbare samspil med barnet kræver viden om børns udvikling – for eksempel om, hvordan børn reagerer, når de er utrygge eller ikke føler sig forstået. Det kræver også specifik viden om det enkelte barn. Se på, hvilke situationer barnet har svært ved at rumme, mød barnet med positive forventninger og hjælp barnet videre, når det havner i konflikt.

4. Kast et kritisk blik på egne regler

Nogle dagtilbud har så mange regler, at børn har svært ved at navigere og slappe af. Se på de regler, du har sat op – trænger de til et kærligt eftersyn? Er der nogle af dem, som volder problemer og giver reglerne anledning til unødige konflikter? Se på, hvad der sker, hvis du laver færre regler. 

Læs også: Ny undersøgelse om sårbare børn på vej

5. Lad være med at skælde ud

Vær undersøgende i forhold til dit eget børnesyn. Agerer du roligt og anerkendende, når der opstår konflikter? Eller oplever du, at barnet er grænsesøgende og provokerende? Mange konflikter opstår, fordi der er situationer, barnet ikke magter. Lad være med at irettesætte. Anerkend i stedet barnets frustration og tilbyd det tryghed.

Kilde: Lone Svinth, lektor og ph.d. i pædagogisk psykologi ved Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet

Annonce

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev