Annonce

Torben Hollmann formand for FOAs social- og sundhedssektor foto: Jørgen True

Debat 

Klumme: Vi har brug for en faglighedsreform

Af Torben Hollmann
Sektorformand

For at sikre den bedst mulige kvalitet for borgerne i sundhedsvæsenet skal vi udnytte de enkelte faggruppers fagligheder.

Annonce

Sektorformand Torben Hollmann er enig i, at der er behov for et løft af sundhedssystemet, men han tror ikke, at løsningen er en ændring i strukturen.  Jørgen True

Af Torben Hollmann
Sektorformand

Annonce

I januar lancerede regeringen dens længe ventede sundhedsreform. Hovedvægten i reformudspillet er en strukturel ændring af sundhedssystemet. 

Jeg er enig i, at der er behov for et løft af sundhedssystemet – der skal være et bedre samarbejde på tværs af sygehusene og det kommunale sundhedsområde. 

Læs også: Klumme: Der skal mere til for at rette op på velfærden

Men løsningen er ikke at ændre strukturen kun lidt over 10 år siden sidste reform, der nedlagde amterne og lagde kommuner sammen. I stedet bør man kigge på den faglighed, som medarbejderne på sundhedsområdet besidder. 

Vi bliver nødt til at udnytte de enkelte faggruppers kompetencer for at sikre borgerne den bedst mulige behandling.

Vi skal stole på, at medarbejderne med deres faglighed leverer et arbejde af høj kvalitet.

Torben Hollmann, sektorformand.

Det er hverken til samfundets, borgernes eller medarbejdernes bedste, når en læge eksempelvis bruger tid væk fra behandlingen af patienter på praktiske opgaver, som kunne løses bedre af en lægesekretær.

På samme måde giver det ikke mening, når en sygeplejerske udfører opgaver, som kan løses bedre af en social- og sundhedshjælper eller -assistent.

Læs også: Statsministerens nytårstale: Ikke et ord om social- og sundhedspersonalet

Hvis vi vil have et sundhedsvæsen – både i kommunalt og regionalt regi – med en højere kvalitet, bliver vi nødt til at se på, hvordan opgaverne løses bedst af de enkelte faggrupper. Vi skal udnytte medarbejdernes forskellige kompetencer og sikre, at de har mulighed for at bruge dem. 

Vi skal stole på, at medarbejderne med deres faglighed leverer et arbejde af høj kvalitet for den enkelte borger i stedet for et standardiseret program styret på minuttal.

Klummen er bragt i den trykte udgave af Fagbladet FOA.

Annonce

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies 

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies