Annonce

Tre forskellige illustrationer, der illustrerer forskellige typer af robusthed

9 råd: Sådan får du en robust arbejdsplads

Få erhvervspsykolog Jacob Thorsens bedste råd til, hvordan I får en mere robust arbejdsplads. 

Annonce

Der skal være plads til at tale om følelsesmæssigt svære oplevelser og ikke kun logistik, lyder et af rådene til en mere mentalt robust arbejdsplads. Gitte Skov

Af Karen Greve
Journalist

Annonce

1. Tryg uenighed

I skal turde stille spørgsmål til hinandens praksis i en åben, tryg atmosfære på arbejdspladsen. Vær nysgerrig i forhold til kollegers (anderledes) opgaveløsning. Det gør alle mere robuste.

Læs også: Hjemmepleje på kursus for at lære fælles robusthed

 2. Del oplevelser
Personalemøder kommer nemt til at handle om logistik. Skab tid til at dele svære følelsesmæssige oplevelser på jobbet.

3. Bliv ven med dine vilkår

Uanset hvad du gør i dit job, kan du altid gøre mere. Det er et vilkår, du skal acceptere. Når du har accepteret det, vil det, du faktisk gør, få en ordentlig værdi. 

Læs også: 9 råd: Sådan får du en robust arbejdsplads

 4. Tænk efter
Du tilhører en faggruppe, der ofte er for involveret i arbejdet. Træn dig selv i at tænke efter i situationer, der påvirker dig. Det vil styrke din robusthed.

5. Læg en plan

Under pres kommer vi alle let til at reagere instinktivt. Du kan træne dig selv, så du har en plan for, hvordan du tackler pres og undgår at reagere i affekt.

6. Tag ansvar

Du skal levere en service i øjenhøjde med en borger, men samtidig er du i en magtposition. Det kan virke umuligt at kombinere de to positioner. For at rumme begge dele skal du give dig selv lov til både at sige fra og lytte lidt ekstra uden dårlig samvittighed.

7. Adskil dine følelser fra andres

På grund af din empati er du modtagelig over for andres følelser, men du må ikke lade dig smitte af dem. En vred ældre dame skal have din hjælp, men må ikke gøre dig vred.

8. Hav livliner

Involver kolleger i din opgaveløsning. Det gør dig bevidst om dine stærke sider – og det er med til at stive dig af dér, hvor du er knap så stærk.

9. Løs det sammen

Som gruppe skal I øve jer på at løse opgaver sammen. I kan f.eks. træne det ved at prøve at lægge en vagtplan for sommerferien uden en leder.

Kilde: Erhvervspsykolog Jacob Thorsen, der udbyder kurser i mental robusthed blandt andet til sundhedspersonale.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev