Arbejdsdagen er egentlig slut, men du bliver hængende et kvarters tid ekstra. Der har været så travlt med borgerne, at du er nødt til at arbejde over for at blive færdig med dokumentationen.
Sådan er virkeligheden for mange af FOAs medlemmer ifølge en ny medlemsundersøgelse. Næsten 4 ud af 10 arbejder mindst en gang om ugen mere, end de får betaling for. For hver 12. sker det stort set hver dag.
Ud over dokumentation kan det for eksempel være samtaler med forældre eller pårørende, som trækker ud. Eller at man møder ind før tid for at udveksle viden om borgerne ved vagtskifte.
Peter Hasle, professor og arbejdsmiljøforsker ved Aalborg Universitet, er overrasket over, at så mange har skjult overarbejde. Han mener, det er problematisk, når medarbejdere systematisk må møde før eller blive længere for at nå deres opgaver.
“Hvis der sker noget uforudset med en borger, vil alle på arbejdspladsen være bedst tjent med, at medarbejderne er fleksible. Men i det øjeblik, at overarbejde bliver en rutinemæssig del af den måde, man løser opgaverne på, er det for meget,” siger han.
“Men det bliver en psykisk belastning, hvis den enkelte ofte står i dilemmaet mellem at gå til tiden og gøre sine opgaver færdige,” siger han.
48 procent af FOAs medlemmer oplever, at ulønnet overarbejde sker oftere i dag end for fem år siden. Kun 8 procent siger, at det sker sjældnere.
Det kan hænge sammen med, at der er kommet flere dokumentationsopgaver. En ny undersøgelse om ældreplejen fra KORA, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning, viser, at dokumentation er blevet en fast bestanddel af næsten alle medarbejderes opgaver.
Ledelsen skal prioritere
På de arbejdspladser, hvor overarbejde er almindeligt, bør ledelsen træde i karakter, siger Peter Hasle.
“Ledelsen skal sammen med medarbejderne afklare, hvad kerneopgaverne er. Og mangler der stadig tid, må ledelsen – eventuelt i samarbejde med politikerne – skaffe mere tid eller forklare borgerne, hvilken service de ikke længere kan få.”
“Jeg har ofte hørt medlemmer sige, at de ikke tør skrive det på, fordi de så er bange for at stå for skud, hvis der kommer en nedskæringsrunde. Men først når alle registrerer overarbejde, bliver det for alvor synligt for ledelsen, at der er noget galt med den måde, arbejdet er tilrettelagt på,” siger han.
“Forskellig praksis skaber konflikter kollegerne imellem. Derfor skal det tages op på personalemøder. Mit budskab er, at hvis vi ikke holder fast, får vi generelt sværere ved at få krav igennem.”