Annonce

Tre børn står på et ben oven på en måtte, ét barn ligger nede på måtten og to voksne står ligeledes på et barn på en måtte. De står alle sammen indenfor.

Yoga giver mere harmoni i børnegruppen


Personalet i børnehaven Kridthuset i Nustrup oplever, at yoga og mindfulness giver rolige, harmoniske og empatiske børn. 

Annonce

Store træer i skoven kan se ud på mange måder. Det vigtigste er, at alle er med, får bevæget kroppen og får en god oplevelse. Niels Åge Skovbo

Af Birgit Søes Rasmussen
Journalist

Annonce

Børnene ligger på maven på hver sin yogamåtte og lytter koncentreret til pædagogmedhjælper Helen Bladt Rudebeck, der læser op af bogen om Albert, som besøger en bondegård. Sammen taler de om at være modig ligesom Albert, der klapper en stor hest. At nogle tør, andre gør ikke – fordi alle har forskellige styrker.

Så skal børnene op at stå på ét ben, mens de tæller til ti. De er store træer i skoven. Denne yogaøvelse og flere andre indgår i en lille fortælling, hvor børnene leger, at de er på picnic.

Læs også: Børn bliver bedre venner af mindfulness

Større kropsbevidsthed

Timen sluttes af med en guidet mindfulness-øvelse, hvor alle ligger med lukkede øjne og slapper af i kroppen.

Helen Bladt Rudebeck er begejstret for pilotprojektet, som har gjort en stor forskel for de i alt 19 fem-seks-årige børn, som har været med.

“Børnene er blevet bedre til at finde ro. De ældste børn fylder ofte meget, er larmende og urolige. Men nu kan de sidde mange sammen og lege. Jeg føler ikke, at de trænger til at komme videre i systemet,” siger hun.

Børnene har også opnået en større kropsbevidsthed.

“Da vi startede, kunne de ikke ligge på maven, det gør de bare nu. Deres balanceevne er også forbedret.”

Styrkede relationer

Helen Bladt Rudebeck ser endnu en positiv effekt: “Med udgangspunkt i historierne om Albert, taler vi om karakterstyrker. For eksempel åbenhed, retfærdighed og kærlighed. Sprogligt har det givet meget. Alle får lov at fortælle, og børnene lytter til hinanden. De får et godt ordforråd og bliver bedre til at formulere sig. Snakkene giver børnene en større forståelse for hinanden og styrker deres relationer.”

Ifølge Helen Bladt Rudebeck er projektet nemt at gøre til en del af hverdagen, og hun har selv lavet et powerpoint-materiale til Kridthusets øvrige personalegruppe og til dagplejen i Nustrup. På den måde håber hun, at mange flere kan få glæde af projektet. 

Læs også: Genåbning af dagtilbud: Nogle vil få brug for mere tid

For de fire- til otte-årige

Gennem arbejdet med karakterstyrker, mindfulness, yoga og bevægelse skal forskningsprojektet skabe inkluderende læringsmiljøer for fire- til otte-årige børn. Projektet er et samarbejde mellem UC SYD og Haderslev Kommune. To børnehaver og to skoler har været med i første ombæring. Projektet udvides nu med yderligere ti børnehaver og skoler.

Kilde: ucsyd.dk

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev