Børnene ligger på maven på
hver sin yogamåtte og lytter
koncentreret til pædagogmedhjælper
Helen Bladt Rudebeck,
der læser op af bogen
om Albert, som besøger en
bondegård. Sammen taler de
om at være modig ligesom
Albert, der klapper en stor
hest. At nogle tør, andre gør
ikke – fordi alle har forskellige
styrker.
Så skal børnene op at stå
på ét ben, mens de tæller til
ti. De er store træer i skoven.
Denne yogaøvelse og flere
andre indgår i en lille fortælling,
hvor børnene leger, at
de er på picnic.
Læs også: Børn bliver bedre venner af mindfulness
Større kropsbevidsthed
Timen sluttes af med en
guidet mindfulness-øvelse,
hvor alle ligger med lukkede
øjne og slapper af i kroppen.
Helen Bladt Rudebeck er
begejstret for pilotprojektet,
som har gjort en stor forskel
for de i alt 19 fem-seks-årige
børn, som har været med.
“Børnene er blevet bedre
til at finde ro. De ældste børn
fylder ofte meget, er larmende
og urolige. Men nu kan
de sidde mange sammen og
lege. Jeg føler ikke, at de
trænger til at komme videre
i systemet,” siger hun.
Børnene har også opnået
en større kropsbevidsthed.
“Da vi startede, kunne de
ikke ligge på maven, det gør
de bare nu. Deres balanceevne
er også forbedret.”
Styrkede relationer
Helen Bladt Rudebeck ser
endnu en positiv effekt:
“Med udgangspunkt i historierne
om Albert, taler vi om
karakterstyrker. For eksempel
åbenhed, retfærdighed og
kærlighed. Sprogligt har det
givet meget. Alle får lov at
fortælle, og børnene lytter
til hinanden. De får et godt
ordforråd og bliver bedre til
at formulere sig. Snakkene
giver børnene en større forståelse
for hinanden og styrker
deres relationer.”
Ifølge Helen Bladt Rudebeck
er projektet nemt at
gøre til en del af hverdagen,
og hun har selv lavet et
powerpoint-materiale til
Kridthusets øvrige personalegruppe
og til dagplejen
i Nustrup. På den måde håber hun, at mange flere kan
få glæde af projektet.
Læs også: Genåbning af dagtilbud: Nogle vil få brug for mere tid