Annonce

Tema: Arbejdsliv og privatliv

7 trin til en bedre balance

Du kan selv gøre noget for at skabe en bedre balance mellem arbejde og privatliv.

Annonce

Af Stine Mørkeberg
Journalist

Annonce

1. Brug personalemødet

Gå til din tillidsrepræsentant og foreslå, at I tager problemerne op på et personalemøde.

2. Tag det op med din leder

Mærker du symptomer på stress, eller at tingene kører skævt derhjemme på grund af arbejdspresset, så tal straks med din nærmeste leder. Sig for eksempel: "Jeg har haft mere travlt i en længere periode, end jeg kan holde til. Jeg kan se, at jeg har symptomer på stress. Jeg har brug for, at vi i fællesskab kan finde en løsning til gavn for mig og jer."

3. Kend din grænse

Vær bevidst om, hvor meget du vil stå model til. Har du mulighed for at skifte job, hvis problemet fortsætter? Hvis arbejdet i længere tid slider på dig og dit privatliv, er det bedst at komme videre.

4. Tal om det derhjemme

Få talt sammen med din ægtefælle eller partner om, hvordan I får tingene til at hænge derhjemme. Hvem tager for eksempel barns første sygedag, hvis børnene bliver syge? Og hvad gør I, når sygedagene er opbrugt?

5. Træk på dit netværk

Søg hjælp i dit netværk. Er der bedsteforældre, onkler, tanter eller andre i nærheden, som kan hjælpe med at hente børn? Kan I slå jer sammen med jeres barns gode ven fra skolen eller institutionen og skiftes til at hente begge børn en gang om ugen?

6. Brug skemaer

Få alle hovedindkøb overstået på én gang ugentligt og skemalæg i det hele taget praktiske gøremål i hverdagen.

7. Søg professionel hjælp

Vakler ægteskabet på grund af ubalancen, kan professionel hjælp hos en parterapeut være nødvendigt. 

Fakta: Arbejdsmiljøloven

Alle ansatte har ret til:

  • 11 timers hvile i døgnet
  • 1 fridøgn på minimum 35 timer for hver uge

Kilde: Arbejdsmiljøloven

Annonce

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev