Når arbejdsdagen er slut, er de mentale batterier flade. Hvert tredje FOA-medlem oplever ofte eller altid, at arbejdet tager så meget energi, at det går ud over privatlivet. Blandt de 30-39-årige er det hele 40 procent. Det viser en ny medlemsundersøgelse.
Når balancen mellem arbejdsliv og privatliv tipper, påvirker det ikke bare den enkelte medarbejder, men hele familien. Sådan lyder advarslen fra Helle Rosdahl Lund, som er direktør i tænketanken Center for balance mellem arbejdsliv og familieliv.
“Man kommer nemt til at skælde ud på sine børn eller ægtefælle og starter en ond spiral af konflikter i hjemmet. I yderste konsekvens kan det føre til mistrivsel hos børnene eller skilsmisse,” siger hun.
Sur og vrissende mor
For et år siden var social- og sundhedsassistent Anja Rhiger, 42 år, den slags mor, hun aldrig havde troet, hun skulle være.
Sur, vrissende og uden energi til hverken børn eller mand. Hendes arbejde hos en privat leverandør af omsorg og pleje var præget af urealistiske køreplaner, og med sig hjem havde hun hver tredje uge en lille tyv, der stjal tid og energi fra familien: Vagttelefonen.
”Når jeg endelig var hjemme, turde børnene ikke sige noget til mig, fordi min lunte var kort. Og min mand kunne heller ikke gøre noget rigtigt. Så vi spurgte os selv, om det var nu, vi skulle gå fra hinanden,” siger Anja Rhiger. Hun blev sygemeldt med stress og ser sig i dag om efter et job, hvor hun kan passe mere på sig selv.
Arbejdspres uden prioritering
Helle Rosdahl Lund ser flere grunde til, at så mange FOA-medlemmer oplever konflikter mellem arbejdsliv og privatliv.
“På mange offentlige arbejdspladser er der de senere år skåret i personalet, men lederne har ikke tilsvarende prioriteret opgaverne,” siger hun.
“Samtidig kan det være enormt energikrævende for folk med meget faste vagtskemaer at skulle have puslespillet til at gå op, når børnene bliver syge. Sosu-assistenter, ambulancefolk og andre FOA-faggrupper har sjældent de samme muligheder for at arbejde hjemmefra eller gå tidligt, som mange med administrative job typisk har.”
Læs også: 7 trin til en bedre balance