Annonce

Tegningen af en voksen kvinde, der bliver hevet i arme og ben af fire børn. Hendes øjne er opspærrede og sveden springer fra panden.

7 gode råd mod stress

Af Karen Greve
Journalist

Som pædagogisk ansat skal du reagere, hvis din puls tit er for høj. Både for din og for børnenes skyld.

Annonce

Omsorgsprofessionelle som f.eks. pædagoger og pædagogmedhjælpere, er ofte tilbøjelige til at gå lang tid med stress, netop fordi de ikke stopper med at yde omsorg for børnene. Jørgen Stamp

Af Karen Greve
Journalist

Annonce

1. Skab klarhed. Få din leder til at svare klart på, hvordan du prioriterer dine opgaver. Hvis du får nye opgaver, så spørg venligt, hvad du så ikke skal lave. Tag også gerne snakken på et fælles møde med alle kolleger og ledelse.

2. Vær konstruktiv. I dialog med din leder kan du sige: Jeg vil gerne gøre mit arbejde, men det er tit svært. Kan vi gøre noget anderledes?

3. Bed om hjælp. Hvis du er presset, så bed dine kolleger om hjælp. Vær ærlig om dine grænser. Det skaber en god kultur at turde bede om hjælp blandt kolleger.

4. Sig fra. Oplever du tit at stå alene med mange børn – for eksempel fordi kolleger er syge – skal du sige fra. Ja, det går måske ud over børnene nu og her, men du kan være nødt til det. Hvis du siger fra, er du måske med til at forbedre både dine, dine kolleger – og børnenes – forhold i det lange løb.

5. Skab struktur. Klare regler for forældresamarbejde skaber ro: Foreslå for eksempel en aftale i din institution om, at I kan tage samtaler med forældre på aftalte tider frem for i garderoben med børn hele vejen rundt om jer. Jo flere af den type faste regler, jo lettere bliver det at tackle potentielle konflikter.

6. Tag kontakt til din ledelse. Stress er hverken din skyld eller dit ansvar. Det er en ledelsesopgave at organisere arbejdet, så hvis du ikke kan nå dine opgaver ordentligt, skal din tillidsrepræsentant skride ind. Tal med tillidsrepræsentant, arbejdsmiljørepræsentant eller direkte med din leder.

7. Gå til lægen. Hvis du får problemer med søvn eller humørsvingninger, så kontakt din læge. Jo før du reagerer, jo lettere kommer du ovenpå igen. Det er svært selv at handle, når du er stresset. Din læge kan hjælpe dig med at afgøre, hvordan du griber det an.

Læs også: Pædagogisk personale bukker under for stress 

Læs mere: Tag stresstest hér

Kilde: Arbejdsmiljøkonsulent i FOA, Charlotte Bredal

 

Annonce

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies 

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies