En mand i shorts og t-shirt står ved en mur og låser en dør op

Tema: Stress

Opgaverne hober sig op

Af Stine Mørkeberg
Journalist

Aftenvagten er sparet væk på de flere skoler. Det betyder større arbejdspres og stress blandt det resterende personale.

John Bodin er teknisk ejendomsleder på Kirsebærhavens Skole i Valby. Han har fået ekstra travlt, efter kommunen har fyret halvdelen af hans kolleger.        Jørgen True

Af Stine Mørkeberg
Journalist

At reparere ødelagte møbler, rense tagrender jævnligt for at modvirke fugt i bygningerne og at klippe skolens hæk. Det er blandt de opgaver, som John Bodin, teknisk ejendomsleder på Kirsebærhavens Skole, og hans kollega ikke har tid til mere.

Og de er langt fra de eneste blandt det tekniske servicepersonale på en stor del af de københavnske skoler, der er pressede. Det fortæller Niels Mortensen, der er fællestillidsrepræsentant for de omtrent 70 tekniske ejendomsledere på området.

“Mange føler, at de ikke kan nå at gøre deres arbejde godt nok. Jeg har kolleger på skolerne, som er gået ned med stress og depression,” siger han til Fagbladet FOA.

Opgaverne hobede sig op

Arbejdspresset skyldes, at kommunen fra 2013 sparede aftentillæggene væk. Det førte til, at cirka 90 procent af de københavnske skoler sidenhen afskaffede aftenvagten og skar en teknisk servicemedarbejder væk.

Det skete også på Kirsebærhavens Skole, hvor personalegruppen blev skåret fra 4 til 2 medarbejdere. Det betød, at John Bodin og hans kollega skulle løbe ekstra hurtigt.

“Opgaverne hobede sig op, og jeg tænkte på arbejdet, når jeg skulle sove,” fortæller John Bodin om den tid.

Faglighed under pres

Det gik ud over den faglige stolthed hos det tekniske servicepersonale, at de måtte lade ting ligge og flyde.

John Bodin skrev derfor en liste over alt det, de ikke længere kunne nå. Ledelsen godkendte listen.

“Det hjalp på arbejdspresset. Men at slække på fagligheden hele tiden – det holder jeg kun til et stykke tid,” siger John Bodin.

Skolerne skal selv prioritere

En af aftenvagternes tidligere opgaver løses i dag ved, at fritidsbrugere og lærere selv låser sig ind om aftenen ved hjælp af chip eller nøglekort. Men låsefunktionen var blot en blandt mange af aftenvagternes tidligere opgaver.

“Alle de andre opgaver skal nu klares af færre medarbejdere i undervisningstiden, hvor det er sværere at komme til i klasselokalerne,” siger fællestillidsrepræsentant Niels Mortensen.

Det er den enkelte skole, der har ansvaret for at løse problemet, understreger borgmesteren på området, Københavns børne- og ungeborgmester Pia Allerslev (V).

“I de senere år har automatiske låsesystemer og fjernovervågning gjort behovet for aftenvagter mindre. Men de københavnske skoler bestemmer selv, hvordan de organiserer deres opgaver,” siger hun.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies 

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies