Annonce

Tillidsrepræsentant Thomas Plovgaard foto: Tor Birk Trads

Ny tillidsrepræsentant:
'Vi er blevet mere synlige for ledelsen'

En ny undersøgelse viser, at knap 40 procent af arbejdspladser med over fem FOA-medlemmer ikke har en tillidsrepræsentant tilknyttet. Det kan have betydning for forholdet til ledelsen, siger forsker. 

Annonce

Thomas Plovgaard var kun 28 år, da han blev tillidsrepræsentant. Nu ved kollegerne mere om, hvad der sker på arbejdspladsen - blandt andet gennem hans små nyhedsvideoer.  Tor Birk Trads

Af Anja Skov Marcussen
Journalist

Annonce

For knap tre år siden havde de udekørende grupper i Læsø Døgnpleje ikke en tillidsrepræsentant. Det ville de i alt syv kolleger gerne have ændret, og Thomas Plovgaard sagde ja til opgaven. 

Det har han ikke fortrudt. I dag er han godt tilfreds med sin rolle som tillidsrepræsentant, og kollegerne har netop genvalgt ham for en fireårig periode. Den nu 31-årige Thomas Plovgaard fortæller, at hans arbejde har været med til at gøre hans afdeling mere synlig for ledelsen.

”Før var det svært for os at have løbende kontakt med ledelsen, fordi vi arbejder ude ved borgerne,” siger han.

Hans rolle består mest i at videregive informationer fra ledelsen til sine kollegaer og til tider også fra kollegaer til ledelsen. 

”Jeg oplevede, at mine kollegaers frustrationer bundede i, at de ikke kendte til de løsninger, der allerede fandtes. Derfor laver jeg nyhedsvideoer, som jeg sender til mine kollegaer,” siger Thomas Plovgaard. 

Læs også: Mange særligt udsatte beskyttes ikke mod covid-19 på jobbet

Mange har ikke en tillidsrepræsentant

Eksemplet fra Læsø Døgnpleje viser, at det kan betale sig at have en tillidsrepræsentant. Men det er ikke alle, der har det. På godt 40 procent af de arbejdspladser, hvor der arbejder fem eller flere FOA-medlemmer, er der ingen tillidsrepræsentant tilknyttet. Det viser en undersøgelse, FOA står bag. 

Det kan være problematisk, siger Steen Navrbjerg, lektor ved FAOS (Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og Organisationsstudier).  

”Man kan risikere at få en mere konfliktfyldt relation til ledelsen, hvis man ikke har en tillidsrepræsentant. Den danske model hviler på, at de ansatte og ledelsen som udgangspunkt har forskellige interesser, men man har en fast køreplan for at løse de problemer, der kan opstå. Her har tillidsrepræsentanten en vigtig rolle,” siger han.

Læs også: Kend din ret: Kan jeg sige nej til coronatest?

Små arbejdspladser kan have gode relationer

Steen Navrbjerg mener dog ikke, at man skal være bekymret over tallene, for der kan være forskellige grunde til, at en arbejdsplads ikke har en tillidsrepræsentant. 

”Man skal passe på med at sætte alarmerne i gang, når man ser sådan et tal. For det behøver ikke betyde, at det er helt galt. Der er mange små arbejdspladser, hvor relationerne er gode, og hvor man måske ikke fra hverken arbejdstager- eller arbejdsgiverside føler at have behov for en tillidsrepræsentant," siger han og fortsætter:

"Omvendt vil der være nogle steder, hvor der ikke er en tillidsrepræsentant, hvor man godt kunne have brug for det,” siger han.  

Læs også: 44 organisationer står sammen om samlet psykiatriløfte

Oversætter det komplicerede

Thomas Plovgaard betragtede de første to år som tillidsrepræsentant som en prøveperiode. Men nu har han altså mod på mere. Blandt andet fordi han har fundet ud af, at han ved hjælp af vidensdeling og oversættelse af de svære ting til hverdagssprog, kan mange problemer løses forholdsvis let. 

”Jeg laver mange løntjek, som også primært handler om at give en viden videre. Så mine kollegaer bliver bevidste om, hvad de skal holde øje med på deres lønsedler. Primært er min rolle at oversætte de komplicerede ting til hverdagssprog, som når man taler med nogen på fortovet,” fortæller Thomas Plovgaard. 

Klik her for at se en video med Thomas. 

Annonce

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev