Annonce

To kvinder sidder på sten ved en havn

Hver tredje ansat i hjemmeplejen får 0 tid til ydelser


Godt hver tredje af de ansatte slås dagligt med 0-ydelser på kørelisterne. Det er lederens ansvar at forklare, hvordan de skal forstås, siger ekspert.

Annonce

I hjemmeplejen i Frederikshavn oplever Anita Kirkegaard Jørgensen (tv.) og Helle Bagh Jensen, at der er afsat for lidt tid til de visiterede opgaver. Det går ud over fagligheden. Claus Bonnerup

Af Marie Brynskov
Journalist

Annonce

“Der var engang en borger, der sagde undskyld, fordi besøget tog lidt længere tid. Men en af mine vigtigste opgaver er jo, at borgeren ikke oplever, at jeg har travlt.”

Det siger Anita Kirkegaard Jørgensen, der er social- og sundhedsassistent ved hjemmeplejen i Frederikshavn Kommune og ofte oplever, at der står ’0 minutter’ på kørelisten ud for en visiteret ydelse.

Og hun er ikke alene. I en medlemsundersøgelse fra FOA svarer 36 procent – mere end hver tredje ansat i hjemmeplejen – at de dagligt støder på de såkaldte 0-ydelser. Det kan blandt andet betyde, at der ikke er afsat tid til at give medicin.

Læs også: Højere grundløn for alle: Her er slutresultatet for medlemmer i Teknik- og Servicesektoren 

Frederikshavn Kommune skiller sig ud og ligger væsentligt over landsgennemsnittet. Her støder 52 procent af de ansatte i hjemmeplejen på 0-ydelser dagligt.

“Uanset hvor lille en opgave er, tager det tid, som skal indhentes et andet sted. Det pres, man som ansat oplever allerede fra morgenstunden, gør, at man føler sig bagud lige fra starten. Og det kan borgerne selvfølgelig også mærke,” siger Gitte Christensen, formand for Social- og Sundhedssektoren i FOA Frederikshavn.

Kommune: Slut med 0-ydelser

Fra Frederikshavns kommunens side lyder det, at det skal være slut med 0-ydelser.

“0-ydelser skal ikke kunne forekomme, for når borgeren er visiteret til en ydelse, skal der afsættes tid til den,” siger Rikke Albrektsen, der er socialchef i Frederikshavn Kommune. 

“Hvis man oplever andet, skal man gå til sin leder og sin planlægger og gøre opmærksom på det. Vi opererer med normtider, hvor nogle ting tager længere eller kortere tid, og jeg synes, vi har en god dialog mellem udføreren og visitationen. Men jeg anerkender, at der kan opstå akutte situationer, hvor der ikke er taget højde for tiden,” siger socialchefen.

15

procent af de ansatte i hjemmeplejen i Frederikshavn ser minuttallene som vejledende mod 29 procent på landsplan.

Kilde: FOA-undersøgelse om visitationer i hjemmeplejen, marts 2019.

Det faglige øje 

Ifølge undersøgelsen er der stor forskel på, hvor bogstaveligt de ansatte opfatter minuttallene på kørelisten. Derfor er det ekstra afgørende, at den daglige leder tydeligt forklarer, hvordan kørelisten skal forstås, siger Helle Stentoft Dalum, ph.d. og kandidat i folkesundhedsvidenskab og ansat i Rambøll Management Consulting.

“Som leder skal man tale med medarbejderne om, hvad de gør, når der opstår uforudsete situationer, som der jo gør hver eneste dag i hjemmeplejen. Er det tidsplanen, de styrer efter eller det faglige øje,” siger hun.

Torben Hollmann, formand for Social- og Sundhedssektoren i FOA, supplerer:

“Det kan ikke nytte noget, at medarbejderne opfatter, at der er ydelser, der ikke er sat tid af til. Det skal man som ledelse tage meget alvorligt. Der skal være åbenhed og gennemskuelighed om, hvad det er for nogle ydelser, der skal laves, så der bliver sat den rigtige tid af.”

0-ydelser: Bag om ordet

  • 0-ydelser er et ord, der er opstået om de ydelser, som borgeren er visiteret til, men hvor der ikke er afsat tid på kørelisten til at løse opgaven.

De mest typiske 0-ydelser i Frederikshavn

  • Medicin (håndtering og udlevering)
  • Nødkald, evt. fulgt op af besøg
  • Støttestrømper
  • Vasketøj
  • Dokumentation

Kilde: FOA-undersøgelse om visitationer i hjemmeplejen, marts 2019.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev