Annonce

Serviceassistent Christian Olsen viser det nye system frem på smartphone

Her fordeler serviceassistenter opgaver mere ligeligt

Af Ingrid Pedersen
Journalist

Serviceassistenterne på OUH sparer mange skridt, efter de har fået et nyt system til fordeling af opgaverne.

Annonce

Christian Olsen er 44 år. Han har arbejdet som serviceassistent på OUH i ni år. Heidi Lundsgaard

Af Ingrid Pedersen
Journalist

Annonce

"Omkring 2.000 enkeltstående opgaver bliver hvert døgn fordelt til serviceassistenterne på Odense Universitetshospital (OUH) via et nyt, elektronisk opgavefordelingssystem. Fagbladet FOA har talt med serviceassistent Christian Olsen om fordelene ved det nye system."

- Hvordan fungerer systemet?

Læs også: Afgørelse: Hospital måtte ikke fyre sosu-assistenter kollektivt

"Vi har hver vores faste arbejde med rengøring, men når der er enkeltstående opgaver, tikker de ind på en smartphone, som vi alle har fået. Før var der kun en person i afdelingen, der fik besked, når der var en opgave – for eksempel en transport til operation eller røntgen. Havde han/hun ikke tid, kunne der gå meget tid med at finde en, der havde. Det kunne være stressende."

- Så nu skal alle byde ind?

"Ja, hvis der er brug for en transport, melder man sig til at tage den. Samtidig kan vi se, om der er en transport den anden vej, når vi er færdige. På den måde sparer vi tid ved ikke at gå tomhændede tilbage eller gå lige i hælene på en kollega."

- Hvad så, hvis ingen melder sig, når der skal gøres rent efter opkast?

Læs også: Frugt-figurer giver syge lyst til at spise

"Der vil altid være opgaver, der er mindre attraktive end andre. Det vænner vi os til – og selvfølgelig påtaler vi, hvis nogen ikke tager deres del. Jeg synes, at fordelene ved det nye system er langt større end ulemperne, fordi det er blevet nemmere at hjælpe hinanden med at få opgaverne løst."

- Risikerer I ikke, at nogen bliver overflødige?

"Det nye system øger effektiviteten, men vi kan altid bruge mere tid på rengøring og andre opgaver. Vi har lavet en aftale om, at ingen bliver afskediget, og desuden må ledelsen ikke bruge systemet til at overvåge hver enkelt af os."

Opgaver er synlige for alle

  • OUH er opdelt i otte områder, og de ansatte modtager kun opgaver indenfor deres eget område. Medarbejdernes faste arbejdsopgaver – for eksempel rengøring – indgår ikke i opgavefordelingssystemet.
  • Med systemet er alle opgaver nu synlige for alle i afdelingen. Man melder sig selv til at køre en patient til røntgen og til bagefter at byde ind på en transport den anden vej.
  • Det giver et godt overblik, fordi man straks kan se, hvem der tager opgaven.

Kilde: Christian Olsen, serviceassistent på OUH

Annonce

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies 

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies