Annonce

Mogens Bech Madsen

Debat 

Klumme: Faglig kritik efterlyses

Af Mogens Bech Madsen
Sektorformand

En undersøgelse blandt FOAs medlemmer viser, at det står rigtigt skidt til med den faglige kritik i daginstitutionerne.

Annonce

En undersøgelse blandt FOAs medlemmer viser, at det står rigtigt skidt til med den faglige kritik i daginstitutionerne. 1 ud af 4 får aldrig faglig kritik af deres arbejde fra deres leder. Og halvdelen af dem, der får faglig kritik af deres leder, får det sjældnere end månedligt, skriver sektorformand Mogens Bech Madsen. Jørgen True

Af Mogens Bech Madsen
Sektorformand

Annonce

Faglig kritik er, når en medarbejder får ros af sin leder for at ville se et barns handling ud fra barnets perspektiv. 

Faglig kritik er også, når en medarbejder undrer sig over, at en kollega afviser et barns spørgsmål med svaret: “Det ved jeg ikke”, i stedet for at svare “Lad os undersøge det sammen.” 

En undersøgelse blandt FOAs medlemmer viser, at det står rigtigt skidt til med den faglige kritik i daginstitutionerne. 1 ud af 4 får aldrig faglig kritik af deres arbejde fra deres leder. Og halvdelen af dem, der får faglig kritik af deres leder, får det sjældnere end månedligt. 

Den kultur skal ændres, hvis vi skal lykkes med at øge kvaliteten i daginstitutionernes pædagogiske arbejde.

Det er ledernes ansvar at skabe en kultur, hvor man både som leder og medarbejder får og giver faglig kritik.

Mogens Bech Madsen, sektorformand
Professor Charlotte Ringsmose og lektor Lone Svinth undersøgte for nylig læringsmiljøet
i 20 dagtilbud, der var udpeget til at være eksemplariske i deres pædagogiske
arbejde. På samme stue oplevede de høj og lav faglig kvalitet! 

De fandt høj og lav kvalitet i to forskellige huse, som tilhørte den samme institution.
Og de fandt, at den gode praksis i en daginstitution ikke automatisk spredte sig til andre daginstitutioner i samme kommune. 

Hvis daginstitutionerne skal leve op til lovgivningen og til både ledere og ansattes fælles ønske om at give børnene et udfordrende og et trygt læringsmiljø, så kræver det faglig kritik. 

Faglig kritik er en forudsætning for faglig udvikling. Og det er ledernes ansvar at skabe
en kultur, hvor man både som leder og medarbejder får og giver faglig kritik.

Annonce

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies 

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies