Annonce

Børn der maler i  institutionen Filosoffen

Her vender børn og voksne livets store spørgsmål

Af Jonna Toft
Journalist

I daginstitutionen Filosoffen bliver livets store spørgsmål vendt og drejet i samtaler, hvor børn og voksne i fællesskab undrer sig. 

Annonce

"Filosofi med børn kan foregå alle steder", siger pædagogmedhjælper  Karen Brask. Her er børnene i gang med at male 'vejr' på lærred, for når de udtrykker sig kreativt, kommer samtalen hurtigt på gled.  Anita Graversen

Af Jonna Toft
Journalist

Annonce

Esther maler et hus. Anna maler en sol. Albert en solnedgang. Temaet er ‘vejret’ – men Silje maler lyserøde hjerter på det fælles blå lærred.

“Hvad sker der, når der er hjerter oppe i himlen,” spørger pædagogmedhjælper Karen Brask.

Esther har et bud: “Måske er det en hjertesky! Jeg har kigget på skyer, og der var en enhjørning og en ko og et rensdyr.” Store og små spørgsmål bliver endevendt i daginstitutionen Filosoffen i Holstebro, hvor man forsøger at give børnene lyst til at være nysgerrige, tænke videre og give deres egne svar.

Læs også: Dagtilbud leger dannelse ind med filosofi

Det sker både i planlagte aktiviteter som at male, og det sker spontant på legepladsen eller hen over middagsmaden, forklarer Karen Brask: “Filosofi med børn kan foregå alle steder. Det handler om at spørge og lade børnene komme med deres bud i stedet for at give svar.

At lytte og vise, at man tager dem alvorligt,” siger hun.

“Vi hører ofte, at skolebørn kan have svært ved at sige noget i timerne, fordi de er bange for at sige det forkerte. Vi vil vise børnene, at deres bud er gode, og at her ikke er en konkurrence om at ramme det rigtige svar. Det giver dem selvværd og lyst til at deltage.” 

Nogle gange spørger børn for at få et svar. Andre gange spørger de for at have en at undre sig sammen med. Vi kommer ofte til at give for mange svar.

Louise Nabe-Nielsen, Rum for Undren

Filosoferer ikke hele tiden

Ikke alt er til diskussion i Filosoffen. Rød mand betyder stop, og sådan er det. Nogle børn har mere brug for klare rammer og konkrete svar end andre. Så Karen Brask vurderer, hvornår hun vil bruge den filosofiske tilgang.

Læs også: 8 gode råd til filosofisk opdagelse med børnene

“Nogle børn er hurtige og snakker løs. Andre skal tænke et stykke tid, før de har et bud klar. Så spørger jeg dem lidt senere. Men generelt har børnene et rigt indre liv, og vi oplever, at de tør sige mere,” fortæller hun.

Det kan være en udfordring at arbejde filosofisk med børn, der ikke har så meget sprog. Men de treårige og de tosprogede lytter og oplever engagementet hos de andre. Det giver sproglig stimulering, og tit får de så meget lyst til at deltage, at de markerer, selvom de ikke har et svar klar endnu. 

Hjerterne kan besøge hinanden

Ved lærredet er fem børn ved at lægge sidste hånd på maleriet om vejret. Silje har tegnet streger imellem sine hjerter. Bagefter snakker de om, hvad de ser på billedet.

Læs også: Skattekiste af sanglege og motorik-tip til børn

“Hjerterne har hver deres hus, og så kan de gå på besøg hos hinanden. Men så var døren låst, og så hoppede de over hegnet, og …”

Historien bliver til et eventyr, som ikke har ret meget med vejret at gøre. For Karen Brask er det altid en oplevelse at høre børnenes tolkninger.

“Nogle gange slipper jeg kontrollen og lader dem fortælle løs. Andre gange opsummerer jeg og leder dem tilbage til emnet. Vi er på undersøgelse sammen, så jeg skal ikke styre deres tanker i en retning, men jeg kan give input, som leder snakken videre. Det kræver øvelse – men her er guld at hente. De siger så mange fine ting, og de vokser med det.”

Hvad har du tegnet om vejret?


Barn der maler
Esther Mølgaard Falkner, fem år:Jeg elsker solskinsvejr! Når det er varmt, og man tager skoene af og bader i sandkassen. Jeg har tegnet et hus og en græsplæne og en sol.  Anita Graversen
Barn der maler
Silje Johanne Toft Bagger, fem år: Jeg har tegnet hjerter, og stregerne var deres hus, og så kan de gå hjem til hinanden … også når det regner.  Anita Graversen
Barn der maler
Albert Noam Nyholm Bjerre, fem år: Min tegning er en solnedgang. Når vi sover, er solen oppe i Amerika. Jeg ved ikke rigtig, hvordan den kommer derover, men måske flytter den sig sammen med skyerne. Anita Graversen
Barn der maler
Isabella Elisabeth O. Pedersen, fem år: Jeg har tegnet snefnug. De ligner stjerner. Jeg kan godt lide sne. Så kælker man. Anita Graversen

Nysgerrig efter mere?

Filosof og lektor ved Institut for Folkesundhedsvidenskab Jeanette Bresson Ladegaard Knox har skrevet:
  • børnebogen ‘Er døden en regnbue?’
  • fagbogen ‘At tænke er at gå på opdagelse – om at filosofere med børn’ 
Hvad er et filosofisk spørgsmål?
Et filosofisk spørgsmål gives der ikke et entydigt svar på, men det er alligevel interessant at stille. Hvornår er man voksen? Hvad er retfærdighed? Kan dyr lyve? 
Kilde: Filosofipatruljen, VIA UC

Annonce

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies 

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies