Pædagogmedhjælper Karen Brask sidder i rundkreds med daginstitutionens børn

Dagtilbud leger dannelse ind med filosofi

Af Jonna Toft
Journalist

Samtaler om livets store spørgsmål styrker sprog og dannelse hos børn. Interessen i dagtilbud er stigende.

I dagsinstitutionen Filosoffen i Holstebro bliver livets store spørgsmål vendt og drejet i samtaler, hvor børn og voksne undrer sig i fællesskab. Pædagogmedhjælper Karen Brask bruger både den filosofiske tilgang i planlagte aktiviteter, men også spontant på legepladsen eller hen over middagsmaden.  Anita Graversen

Af Jonna Toft
Journalist

Kan man elske og hade på én gang? Hvad er tal? Drømmer vi nu? Børn undrer sig og filosoferer på livet løs, og blandt børnehaver, SFO’er og skoler vokser interessen for at skabe samtaler om de store spørgsmål i tilværelsen.

Det oplever 
VIA UC’s Filosofipatrulje og non-profit-organisationen ‘Rum for Undren’, der begge arbejder med filosofi for børn og holder kurser for dagtilbud og skoler. Ifølge cand.pæd.fil. Louise Nabe-Nielsen fra ‘Rum for Undren’ handler det om at styrke børnenes egne tanker i stedet for at give færdige svar. 

“De skal selv udtrykke deres forståelser og 
ikke gætte, hvad der er rigtigt, eller hvad den voksne mener. Det fører til en dannelsesproces, hvor børnene møder verden med åbenhed og tænker over begreber som retfærdighed eller venskab. De lærer at udtrykke sig på et mere abstrakt plan, lytte til hinanden og se ting fra flere sider,” siger hun.

Giv plads til at udforske tanker

De åbne samtaler styrker barnet i at udvikle holdninger og begrunde dem, forstå hvad andre siger og turde skifte mening. Det siger lektor ved Syddansk Universitet Caroline Schaffalitzky, der er med i et projekt om at bruge filosofi til sprogstimulering i børnehaveklasser.

“Børn, også små børn, kan sagtens tænke filosofisk, men de skal have tid. Den voksne skal aktivt beslutte at træde lidt tilbage og ikke give færdige svar, men i stedet hjælpe med at udforske, hvad børnene tænker,” siger hun. 

Børn skal udtrykke sig

Filosofi med børn sætter fokus på børnenes tanker om temaer som fællesskab, retfærdighed, virkelighed eller sandhed. Børnene skal altså ikke lære om filosofi, men styrkes i at tænke filosofisk og udtrykke deres tanker.

Kilde: rumforundren.dk

Styrker matematik og sprog

Forskningsresultater fra England, USA og Estland viser, at børn bliver bedre til både matematik og sprog og til at begå sig socialt, hvis de bliver introduceret for filosofisk tankegang.

Kilder: Videnskab.dk og Sapere.org.uk 

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies 

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies