I dagsinstitutionen Filosoffen i Holstebro bliver livets store spørgsmål vendt og drejet i samtaler, hvor børn og voksne undrer sig i fællesskab. Pædagogmedhjælper Karen Brask bruger både den filosofiske tilgang i planlagte aktiviteter, men også spontant på legepladsen eller hen over middagsmaden.
Anita Graversen
Kan man elske og hade på én gang? Hvad er tal? Drømmer vi nu? Børn undrer sig og filosoferer på livet løs, og blandt børnehaver, SFO’er og skoler vokser interessen for at skabe samtaler om de store spørgsmål i tilværelsen.
Det oplever VIA UC’s Filosofipatrulje og non-profit-organisationen ’Rum for Undren’, der begge arbejder med filosofi for børn og holder kurser for dagtilbud og skoler. Ifølge cand.pæd.fil. Louise Nabe-Nielsen fra ’Rum for Undren’ handler det om at styrke børnenes egne tanker i stedet for at give færdige svar.
”De skal selv udtrykke deres forståelser og ikke gætte, hvad der er rigtigt, eller hvad den voksne mener. Det fører til en dannelsesproces, hvor børnene møder verden med åbenhed og tænker over begreber som retfærdighed eller venskab. De lærer at udtrykke sig på et mere abstrakt plan, lytte til hinanden og se ting fra flere sider,” siger hun.
Giv plads til at udforske tanker
De åbne samtaler styrker barnet i at udvikle
holdninger og begrunde dem, forstå hvad andre
siger og turde skifte mening. Det siger lektor
ved Syddansk Universitet Caroline Schaffalitzky,
der er med i et projekt om at bruge filosofi til
sprogstimulering i børnehaveklasser.
”Børn, også små børn, kan sagtens tænke filosofisk, men de skal have tid. Den voksne skal
aktivt beslutte at træde lidt tilbage og ikke give
færdige svar, men i stedet hjælpe med at udforske, hvad børnene tænker,” siger hun.
Børn skal udtrykke sig
Filosofi med børn
sætter fokus på
børnenes tanker om
temaer som fællesskab, retfærdighed,
virkelighed eller
sandhed. Børnene
skal altså ikke lære
om filosofi, men
styrkes i at tænke
filosofisk og udtrykke deres tanker.
Kilde: rumforundren.dk
Styrker matematik og sprog
Forskningsresultater
fra England, USA og
Estland viser, at
børn bliver bedre til
både matematik og
sprog og til at begå
sig socialt, hvis de
bliver introduceret
for filosofisk tankegang.
Kilder: Videnskab.dk
og Sapere.org.uk