Annonce

Kvinde med indkøbsvogn

Vælg mærkevarerne fra og spar penge


Mærkevarer får ofte tæv i test af butikkernes egne mærker. Går du efter testvinderne, sparer du penge og får tilmed bedre kvalitet.

Annonce

Du kan med fordel vælge butikkernes egne varer, næste gang du fylder indkøbsvognen. Butikkernes egne mærker slår nemlig tit mærkevarerne i smagstest. Jørgen Stamp

Af Lis Hornø
Journalist

Annonce

Coops Classic cola fik seks stjerner, mens Coca Cola fik  fire i en test i Søndagsavisen. Classic kostede 3,25 kroner, og Coca Cola kostede 8,00 kroner for en tredjedel liter. Medier som Søndagsavisen, Forbrugerrådets Tænk og Politiken tester dagligvarer. 

Læs også: Kim sparer 27.000 kroner med madplan

Michael René har i over 15 år smagstestet for dem. Han er kandidat i fødevarevidenskab, lektor ved Københavns Professionshøjskole og sensoriker. Det vil sige, at han vurderer madkvalitet og smag med sanserne. 

“Pris og kvalitet hænger ikke altid sammen. Jeg sidder ofte og måber, når de afslører kilopriserne. Læser man testene og prøver vinderne, er der mange penge at spare,” siger han. 

Matcher på smag og kvalitet

“Med testvinderen er man sikker på at få den bedste smagsoplevelse indenfor produktets kategori. Så kan man læse indholdsdeklarationen og vælge efter sin egen etik og livsfilosofi med kriterier som økologi, dyrevelfærd og allergi,” siger Michael René. 

Testene viser tit, at der er lige så meget kød, frugt eller kakao i billigere mærker som i mærkevarerne. Jesper Frederiksen, leder af Brand Management i Coop, forklarer det sådan: 

Læs også: Prut løs: Der er nemme penge at spare

“Vi er store og har købekraft, så vi kan udfordre de internationale producenter. Vi kigger på brands og på, hvad forbrugerne vil have. Så går vi ud i markedet og finder nogen, der kan producere det til os. Vi kan sælge vores egne produkter billigere, fordi vi ikke har de samme udgifter til markedsføring som mærkevarerne. Og vi kan selv bestemme, hvor på hylderne for eksempel Änglamark skal stå.” 

Coop har 8-9.000 såkaldte private labelvarer.

Fire slags private labels

Private label betyder privat etiket og er et varemærke, der ejes af en butikskæde i stedet for af varens producent. Kæden får varen produceret og pakket i emballage med eget design. Private label kaldes også EVM  (eget varemærke) eller own brand. 

Kædernes egne mærker kan deles i fire grupper: Discount, mellemkvalitet, high end samt miljø- og allergivenlige serier. Her er eksempler på private labels fra de tre store dagligvarekoncerner: Dansk Supermarked, Coop og Dagrofa. Brug listen til at orientere dig efter, hvilken kvalitet du ønsker.

High end – fokus på kvalitet:
  • Princip
  • Smag forskellen
  • Omhu
  • Irma (*)

Mellemkvalitet - god til prisen:

  • Vores (og så et R i en cirkel for: registreret varemærke)
  • Coop
  • Gestus

Discount - beskedne varer til lavpris:

  • Budget
  • Xtra
  • First Price

Skræddersyede’ – f.eks. økologiske, Svane/Blomst og Astma-allergi-mærke:

  • Levevis
  • Änglamark
  • Grøn Balance

(*) Irma sælger en del varer under Irma-mærket, de ligger i kategorien høj kvalitet.

Kilder: Dansksupermarked.com, Dagrofa.dk, Coop.dk m.fl.

Under halv pris

Tre eksempler på, at testvindere koster under halvdelen af det dyre alternativ. 


Tunsalat: Lidls til 44,75 kr. pr. kilo vandt med fem stjerner. Irmas til 107,50 kr. pr. kilo fik én stjerne. Test, marts 2018 på testuniverset.dk 


Hønsekødsuppe: Aldis til 14,95 kr. pr. liter vandt med fire stjerner. Mou økologisk til 34,95 kr. pr. liter fik nul stjerner. Test, oktober 2017 på testuniverset.dk 


Gin: Finsbury London Dry Gin fra Dansk Supermarked til 79,95 kr. for 70 centiliter vandt med fire stjerner. Tanqueray London Dry Gin til 156,95-199 kr. for samme mængde fik én stjerne. August 2017, test på testuniverset.dk


Kilde: Testuniverset.dk

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev