Annonce

Børn fra Langelinieskolens Fritidsinstitution der fægter med sværd

Sådan får fritidshjem børnene væk fra skærmen


Glaskrystaller, ond magi og sværdkampe fylder eftermiddagen på Langelinieskolens Fritidsinstitution i København.

Annonce

For mange af børnene er det sjovt at få lov til at tæske løs på hinanden inden for en kontrolleret ramme. Jørgen True

Af Signe Westergaard-Jensen
Journalist

Annonce

“Drik vand, ellers dør I!” Pædagogmedhjælper Morten Bøgeskov Will peger dramatisk på vandbeholderen på trækvognen bag sig. Det er en varm dag. Foran ham sidder 13 børn og slapper af i solen. De er iklædt drabelige masker, brynjer og kofter af fleece.

Læs også: Derfor bliver børn lykkeligere af rollespil

Der er både røde, blå og sorte kofter. En farve til hvert hold. De næste to timer skal børnene kæmpe for at erobre skyggetroldmanden Skurkariens magiske kræfter. Det er onsdag, og det betyder rollespilsdag på Langelinieskolens Fritidsinstitution. 

En gang om ugen bevæbner børn fra 0.-3-klasse sig med skumvåben og drager på mission i Classens Have, en lille park rundt om hjørnet fra fritidshjemmet. 

Pædagogmedhjælper og børn gør klar til rollespil
Pædagogmedhjælper Morten Bøgeskov Will sørger for, at hvert hold har en kiste til krystaller og kapsler, som de får i løbet af rollespillet. Spillet kører over flere måneder, men er udtænkt, så de samme børn ikke behøver være med hver onsdag. Jørgen True

Rolle kan løfte social position

Morten Bøgeskov Will styrer slagets gang sammen med pædagog Rasmus Søgaard Christensen. Morten har arrangeret rollespil som en del af sit arbejde i klubber og fritidshjem siden 1994. Rollespil kan noget unikt i arbejdet med børn, synes han. 

Læs også: 10 gode råd til at arbejde pædagogisk med rollespil

“Det er blandt andet et fantastisk redskab til at arbejde med adfærdsregulering både af gruppen og med enkelte børn. Vi havde for eksempel en dreng med en fastlåst, lav social position. Vi lavede et spilgreb, hvor kun børn der startede med et bestemt bogstav kunne åbne troldmandens æske. Og det var så kun ham. Både han og de andre børn oplevede, at han kunne spille en værdifuld rolle i fællesskabet. Den slags greb opdager ungerne ikke, men effekten følger dem efter spillet,” siger Morten Bøgeskov Will. 


Rasmus Søgaard Christensen skjuler en trækiste fyldt med kapsler og glaskrystaller i en busk. Finder børnene den, må de tage indholdet. Spillet går ud på, at et hold skal samle ti ensfarvede krystaller. Gør de det, får de skyggetroldmandens mørke kræfter. 

Læs også: Trivselskommission kommer ikke frem til alle løsninger i et mødelokale: Derfor har de brug for dine 'særlige indsigter'

De kan få krystaller ved at kæmpe eller forhandle sig til de andre holds, købe dem for kapsler eller finde kisten i busken. Vinderholdet må selv vælge, om de vil skrinlægge kræfterne for altid eller slippe dem fri. 


“Men de ved slet ikke, hvad der rammer dem, hvis de vælger mørkets vej. Så hopper jeg nok i et stort, rimelig farligt kostume gangen efter,” siger Morten med et grin.

Rollespil er som Narnia. En gruppe børn går gennem en magisk dør til et land, hvor de lærer nye færdigheder som samarbejde og empati. Senere går de tilbage gennem døren, men de beholder deres færdigheder. 

Jesper Kristiansen, Rollespilsfabrikken. 

Tæsk med skumsværd

Konflikthåndtering fylder meget i rollespillet. Det kommer naturligt, når en flok børn udstyres med våben og får frit lejde til at tæske hinanden. Morten Bøgeskov Will og Rasmus Søgaard Christensen bruger spillet til at lære børnene at håndtere uoverensstemmelser. 

Læs også: Genåbning af dagtilbud: Nogle vil få brug for mere tid

“Vi gør meget ud af, at de skal løse konflikter selv. Når der kommer en og siger: Han gennembankede mig, siger jeg: Okay, sagde du til ham, at du ikke kunne lide det? Ja! Og han stoppede og sagde undskyld?! Så skal vi måske arbejde på at høre et undskyld,” forklarer Rasmus Søgaard Christensen og tilføjer: 


“Det er et stærkt værktøj at have i sin sociale værktøjskasse at kunne løse konflikter. Det er trygt at vide, at det har de med sig videre, når de forlader fritten.” 

3 pædagogiske gevinster ved rollespil

  • Børnene udvikler sig socialt.
    De træner at indgå i sociale sammenhænge og kan lege med roller og egenskaber. For eksempel kan en indadvendt dreng lege en udadvendt karakter.
  • Børnene udvikler sig kreativt.
    De er medskabere af historien og prøver kreative håndværk ved at lave våben og kostumer. 
  • Børnene får masser af motion.
    De løber for at fange trolde og kæmper mod orker for at fuldføre missioner.

Kilde: Rollespilsfabrikken.

Få pigerne med

  • Lad nogle af de stærke figurer i historien være piger for eksempel skjoldmøer. Det viser både drenge og piger, at det er sejt at være pige i det univers.
  • En deltagende kvindelig ansat er et godt anker for pigerne.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev