“Adr, det kan jeg ikke lide!” Den sætning kan ryge hen over bordet, når børn er samlet til måltider i daginstitutionerne. Men der er måder at komme det til livs.
Læs også: Her har alle børn mod på at smage maden
Et forskerteam fra Københavns Universitet har som de første gennemgået al eksisterende viden om børn og måltidskultur, og en af de vigtigste konklusioner er, at det pædagogisk personale skal være gode rollemodeller – også i en travl hverdag.
“Især små børn spejler deres smagspræferencer og spisevaner i deres sociale relationer. Når voksne spiser den samme mad sammen med børnene, giver det den bedste effekt. Og især hvis de verbalt og med deres kropssprog udtrykker sig positivt om maden for eksempel ved at sige: ‘Uhm, jeg elsker radiser!’, når man spiser radiser,” siger lektor Annemarie Olsen, der er en del af forskerteamet.
Børn skal ikke serviceres
Sarah Damgaard Warrer, cand.pæd. og ph.d.-studerende, Aarhus Universitet, har i sine feltstudier i daginstitutioner ofte oplevet, at måltidssituationerne bliver anstrengte frem for hyggelige.
Læs også: Trivselskommission kommer ikke frem til alle løsninger i et mødelokale: Derfor har de brug for dine 'særlige indsigter'
Hun har observeret personale, der går til og fra bordet, ikke får smagt på al maden eller servicerer børnene, så de ikke selv får mulighed for at tage ejerskab.
Hun pointerer, at det er gjort i den bedste mening, men i værste fald kan skabe en usund måltidskultur med manglende nærvær til at tale om børnenes smagsoplevelse.
“Den vigtigste pædagogiske opgave er at vise åbenhed over for maden og tage sig
tid til at spørge nysgerrigt ind til børnenes oplevelser,” siger hun.
4 råd til madmodige børn
- Undlad at presse, selv et mildt pres kan stoppe børns madmod
- Prøv at smagsparre – det vil sige lade barnet mikse en velkendt og en ny fødevare. For eksempel en rodfrugt, de ikke har smagt før, og ketchup.
- Tal med børnene om at være gode rollemodeller for hinanden – for eksempel kan de store børns indstilling påvirke de små.
- Lad børnene tage ejerskab ved selv at hente maden, dække bord og hjælpe hinanden.
Kilde: ‘Madmodige børn’.
Måltider i dagsinstitutioner
En typisk institutionsdag fra klokken 8 til 15 omfatter et frokostmåltid og to mellemmåltider – svarende til, at barnet får dækket omkring 45–70 procent af dagens energibehov i daginstitutionen.
Kilde: DTU Fødevareinstituttet
Forskning samlet i ny bog
Bogen ‘Madmodige børn’ er lavet på baggrund af den samlede forskning om børn og måltidskultur. I alt er 120 studier blevet analyseret og sammenlignet. Læs mere her.
Kogebog om madmod
FOA har sammen med Claus Meyer og Meyers Madhus lavet en pædagogisk kogebog til daginstitutionsansatte, dagplejere og forældre, der laver mad til 0-6-årige børn. Læs mere her