Annonce

Dagplejer laver puslespil med barn

Dagplejere indfører praktisk funktion og får mere nærvær og ro

Af Jonna Toft
Journalist

Dagplejer Tina Mikkelsens legestuegruppe arbejder funktionsopdelt, når de laver aktiviteter. Det skaber ro og nærvær.

Annonce

Det er ikke kun børnene, der nyder godt af den ro og koncentration, som funktionsopdelingen har medført. De voksne er også glade for nærværet. Heidi Lundsgaard

Af Jonna Toft
Journalist

Annonce

Uro og utryghed kan hurtigt forplante sig, når en dagplejer er nødt til at gå fra en aktivitet med børnene, fordi der skal skiftes ble eller findes sutter. Derfor har dagplejer Tina Mikkelsens gruppe i Rudkøbing på Langeland indført funktionsopdeling. 

Når de hver tirsdag mødes i legestuen, er en af de seks udnævnt til ‘praktisk dagplejer’ og står dermed for alt det, der kan give afbrydelser: At tørre næser, skifte ble, trøste, finde sutter med mere. 

Læs også: Skattekiste af sanglege og motorik-tip til børn

Det betyder, at de fem andre dagplejere kan fortsætte med den aktivitet, de er i gang med. 

“Det gør en kæmpe forskel,” siger Tina Mikkelsen, der har været dagplejer i 17 år. 

“Børnene ved, at den voksne bliver siddende, til aktiviteten er færdig. Vi kan være nærværende og opmærksomme, for vi bliver ikke afbrudt så ofte som før. Egentlig udnytter vi blot, at vi er flere,” siger hun og tilføjer, at børnene er trygge ved alle seks dagplejere.

Børnene ved at den voksne bliver siddende, til aktiviteten er færdig.

Dagplejer Tina Mikkelsen

Motorik og bagning uden afbrydelser

Denne tirsdag er der motorik på programmet. To dagplejere er i motorikrummet, hvor de store børn kravler gennem et stofrør. To andre dagplejere leger med farvede chiffontørklæder sammen med de små børn. 

Tina Mikkelsen tager sig af et barn, der har særlig brug for voksenkontakt, og den sidste, Helle, er praktisk dagplejer. Hun træder til med hjælp, hvor der er behov. 

Dagplejegruppen har arbejdet med funktionsopdeling siden starten af 2016, og derfor er det efterhånden blevet naturligt at fordele opgaverne på en måde, så børnene oplever mest mulig ro og nærvær. 

Hvis de for eksempel har bagedag, er én dagplejer dedikeret til at trille kager sammen med børnene, én flytter fulde plader og passer ovnen, og én tager sig af andre praktiske opgaver.

Dagplejer i otte kommuner får et løft

  • De 650 dagplejere i Fredericia og de syv fynske kommuner går på et obligatorisk efteruddannelsesforløb på UC Syd på tre moduler a fire uger. Her lærer de om børns udvikling og nærmeste udviklingszone.
  • Mellem modulerne arbejder dagplejerne med det, de har lært på kurset. De fleste er nået til modul 2.
  • Undervisningen er bygget op af pædagogiske AMU-uddannelser og ICDP, International Child Development Program, et træningsprogram, der kan udvikle pædagogisk relationskompetence.

    Kilde: Hildur Edelberg, AMU koordinator, UC SYD.

Annonce

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies 

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies