FOA og Horsens Kommune har sammen uddannet 100 hverdagsguider blandt kommunens social- og sundhedsmedarbejdere. Guiderne har deltaget i et todages kursus og er trænet i at spotte og italesætte gode historier og sætte fokus på det, der lykkes i hverdagen.
Læs også: Sådan vender sosu'er stemningen på jobbet
Samtidig er de trænet i at tænke i løsninger og muligheder. Formålet er at styrke den faglige stolthed og skabe anerkendelse og arbejdsglæde blandt social- og sundhedsmedarbejderne.
Taler det positive op
Hverdagsguiderne skal være katalysatorer for at vende en kultur, hvor der ofte bliver fokuseret på det negative. Ikke kun i medierne, men også blandt medarbejderne selv.
“Vi taler meget om det negative og problematiske på ældreområdet. Der kan let opstå en kultur, hvor man taler hinanden ned i stedet for at give klap på skulderen og rose alle de opgaver, medarbejderne løser godt,” siger Lone Dybdal, afdelingsformand FOA Horsens.
I første omgang blev der uddannet 50 hverdagsguider, en for hver arbejdsenhed inden for hjemmeplejen og plejecentrene, men tallet blev siden fordoblet.
Læs også: Udskammet efter dokumentar: ’Du arbejder på Nyvang, føj!’
“Vi fik begejstrede evalueringer fra uddannelsen og valgte at udvide til det dobbelte. Nu er der to hverdagsguider på hver afdeling,” siger Lone Dybdal og tilføjer:
“Det handler ikke bare om at være positiv. Vi skal anerkende den gode indsats og ikke lade det negative tage overhånd.”
Taler tæt sammen
Hverdagsguiderne mødes i netværksgrupper, ligesom netværksgrupper bestående af sosu-medarbejdere og deres ledere løbende giver feedback på uddannelsen og hverdagsguidernes arbejde.
Guideuddannelsen
Uddannelsen til hverdagsguide er opstået i et tæt samarbejde mellem FOA Horsens og Horsens Kommune. Uddannelsen giver værktøjer til at se de gode historier og træner samtidig hverdagsguiderne i at se udviklingsmuligheder og tale om løsninger.