Anne Dorthe Tanderup og sosu-elev laver mad.

Projekt #SundSammen

5 gode råd om at leve sundere

Af Jonna Toft
Journalist

At ændre livsstil er en omfattende proces, der rækker ind i hele familiens liv. Læs kostvejleder, coach og tidligere håndboldstjerne Anne Dorte Tanderups gode råd. 

Tidligere håndboldstjerne Anne Dorte Tanderup rådgiver et hold af sosu-elever fra Vejle om sundere livsstil.  Henrik Bjerg

Af Jonna Toft
Journalist

1. Få styr på dit ’hvorfor’

Inden du går i gang, skal du afklare med dig selv, hvorfor du gerne vil leve sundere. Det er væsentligt, fordi du kan holde fast i det, når du mangler motivation. Du skal ikke ændre livsstil for andres skyld, kun for din egen. Men hvorfor?

Læs også: Håndboldstjerne hjælper sosu-elever med livsstilsændring

2. Indfør forsøgsperioder

Prøv som et forsøg at undgå laktose eller gluten fuldstændigt i 1-2 uger og mærk efter, om du føler dig bedre tilpas i kroppen og har en bedre fordøjelse. Du skal finde din egen vej: Måske giver mælk og brød dig energi, - eller måske har du det bedre uden.

3. Find et fællesskab om sundhed
Det er lettere at ændre vaner, når man får opbakning fra andre og kan dele inspiration. Hvis du har venner, familie eller kolleger med samme ønske om at leve sundere, så lav en gruppe på Facebook og del fotos af jeres mad, opskrifter, træningsbilleder med mere. Ind imellem kan I konkurrere om for eksempel at gå flest skridt.

Læs også: Dorte: Nu skal smøgerne kvittes

4. Sørg for opbakning hjemmefra
Familiens opbakning er væsentlig, for alle vil opleve, at måltiderne ændrer sig, og at du sætter tid af til at træne. Inddrag din partner og børnene i ændringerne. Lad være med at vælge for svære og tidskrævende løsninger, men lav for eksempel mad, hvor børnene kan hjælpe med at snitte grøntsager.

5. Du skal ikke ændre alt på en gang
Man ændrer ikke indgroede vaner med et snuptag. Madvaner kan som regel ændres på 3 måneder, men det mentale tager længere tid, ligesom det kan tage flere måneder at indarbejde motion og bevægelse som en naturlig del af hverdagen. Giv det tid.

Projekt #sundsammen

  • 10 studerende på Social- og Sundhedsskolen i Vejle startede sidst i august 2017 på et seks måneder langt livsstilsændringsforløb, #sundsammen. De 10 studerende er udvalgt blandt 30 ansøgere.

  • Forløbet handler om fysisk aktivitet, kost, rygning, sociale relationer, stresshåndtering og en række andre livsstilsfaktorer. Det foregår dels i skoletiden, dels i fritiden.
  • Formålet er at højne de studerendes sundhed, at styrke deres trivsel i forhold til at gennemføre uddannelsen, og at de studerende spreder deres viden om sund livsstil blandt medstuderende, kolleger på praktiksteder og borgere.

  • Kostvejleder og coach Anne Dorthe Tanderup, tidligere håndboldstjerne, og en sygeplejerske står for forløbet. En personlig træner er tilknyttet til at stå for ugentlig fælles træning.

  • Erfaringer fra forløbet samles i 2018 i en bog, Sunde Fællesskaber.

  • Social- og sundhedsskolen Fredericia-Vejle-Horsens er sundhedscertificeret.    

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies 

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies