Annonce

Illustration af kvinde der sladrer

7 råd til at forebygge konflikter på jobbet


Hvad kan du selv gøre? Og hvad er gruppens ansvar? Her får du 7 gode råd til at forebygge konflikter på arbejdspladsen fra to arbejdsmiljøeksperter. 

Annonce

Undgå sladder. Sådan lyder et af de 7 råd til at forebygge konflikter på jobbet. Ifølge to arbejdsmiljøeksperter er det vigtigt at give stemme til 'modhistorien', i stedet for bare at lytte og dermed acceptere en negativ historie om en kollega.  Gitte Skov

Af Nana Toft
Journalist

Annonce

1. Tal ordentligt

Stop brok. At have brug for at ‘ventilere’ er en dårlig undskyldning for at hælde galde ud. Neurologisk forskning viser, at det fastholder dårlig stemning. Altså: Styr, hvad der kommer ud af egen mund.

2. Vær faglig

Undgå at blive personlig. Hold uenigheden på den faglige bane. Det handler om, hvad I gør – og ikke hvem den anden er. Med andre ord: Gå efter bolden frem for ‘manden’.

Læs også: Sådan fik hjemmepleje bugt med konflikter

3. Gå altid tilbage efter en fuser
Hvis der har været en, der har hakket på dig, så tag kontakt igen. Spørg: Hvad skete
der i går? Gør det gerne hurtigt, så det ikke hober sig op. Og hvis det er dig selv, der har været urimelig, så gør det samme og sig for eksempel: Jeg er ked af den måde, jeg fik håndteret situationen på i går.

4. Giv alle en stemme

Du kender det måske godt: Du sidder til personalemøde, hvor det er de samme, der siger noget, og de samme, der tier. Hvis I diskuterer ting, så tag en runde, så alle får en stemme.

Læs også: Hver fjerde har konflikter på jobbet

5. Undgå sladder
“Nu er hun igen sent på den!” Støt din kollega ved at give stemme til ‘modhistorien’ - f.eks at kollegaen oftest kommer til tiden. Eller udfordr din kollega ved at undersøge mulige årsager til forsinkelser. Hvis du bare lytter, risikerer du at acceptere en negativ historie om en kollega. Altså: Ret, hvad der kommer ud af kollegaens mund.

6. Giv feedback

Træn jer i at give feedback. Det medvirker til, at uenigheder kan gøre jer fagligt stærkere frem for at opleves som en personlig kritik.

Læs også: Fælles pauser styrker sammenholdet

7. Aftal tid og spilleregler

Find sammen med ledelsen ud af, hvordan I skaber bedre tid til regelmæssige faglige
snakke, så I løbende kan håndtere eventuelle uenigheder. Lav spilleregler for den adfærd, I ønsker af hinanden. Det kan for eksempel være, at man starter møder til tiden, eller at man spørger og undrer sig sammen frem for at kritisere og bagtale. En god spilleregel er så tilpas konkret, så det er tydeligt, om den bliver overholdt eller ej. Det gør det nemlig lettere at sige: “Hov, vi har jo en aftale om, at mobiltelefoner ikke medbringes til møder.”

Kilde: Erhvervspsykolog, Tine Ravn Holmegaard og arbejdsmiljøkonsulent i FOA, Charlotte Bredal.

3 skarpe råd til dig der er leder

1. Stå for åbenhed
Nogle gange er der kun ét stykke kage. Hvis du som leder klart og tydeligt forklarer baggrunden for dine beslutninger, kan alle gå ranke rundt.

2. Skab klare mål og rammer
Vær klar på, hvad kerneopgaven går ud på, og hvornår medarbejderne har udført en opgave godt nok. Det gør det klart for alle, hvad der er for faglige forventninger, og man kommer ikke så nemt til at gå og bebrejde kollegerne, som man ellers umiddelbart troede sprang over hvor gærdet er lavest.

3. Vær nærværende
Det værste en leder kan være er konfliktsky. Tro ikke at medarbejderne kan løse det hele selv. Tal med dem. Hvis lederen ved, hvad der foregår, føler medarbejderne sig ikke ladt alene med en svær situation – men har en tredjepart, som har mulighed for at afgøre sagen.

Kilde: Erhvervspsykolog, Tine Ravn Holmegaard og arbejdsmiljøkonsulent i FOA, Charlotte Bredal.

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev