Øjnene begynder at blive blanke og kroppen urolig. Meliah på halvandet år er træt efter en formiddag i vuggestuen i Børnehuset Rørsangervej i Viborg. Hun har lige spist frokost og er den første, som pædagogisk assistent Fie Kjelstrup putter.
Læs også: Børn trives ved flydende overgange
Fie og Meliah følges hen til suttehylden, hvor Meliah udpeger den lilla tryghedsgiver. Efter en hyggelig stund på puslebordet går turen til garderoben, hvor den elskede puttepude ligger oppe på hattehylden. Fie trækker den lidt ud, så Meliah kan nå den med det yderste af fingerspidserne, og – næsten selv – kan trække den ned.
“Meliah udpeger selv sin sut og pude. Hun bliver ikke bare serviceret og får følelsen af, at hun hurtigt skal puttes. Samtidig er der fin lejlighed til at træne ordene og sproget omkring soveritualet,” siger Fie Kjelstrup. Hun er begejstret for at finde deltagelsesmuligheder for børnene dagen igennem.
Læs også: 5 tip til at skabe bedre overgange
Børnene guides igennem dagen
Institutionen har været med i forskningsprojektet ‘Barnet i Centrum 2’, hvor de har arbejdet med at skabe kvalitet i mikroovergange og dermed sammenhænge for børnene.
Det er slut med, at den voksne skal være praktisk og effektiv i ‘hullerne’ imellem aktiviteterne. Børnene bliver tænkt ind som deltagere i alle overgangene. De børn, der ikke er i gang med at blive puttet, hjælper med oprydning og rengøring efter maden. Eller også tager en voksen sig tid til at guide barnet i gang med en leg, inden det bliver deres sur til sutte-puttekludsseancen.
Læs også: Trivselskommission kommer ikke frem til alle løsninger i et mødelokale: Derfor har de brug for dine 'særlige indsigter'
“Det giver så meget mening, at børnene hjælper til. De vil så gerne, og vi har en god pædagogisk snak med dem imens. Det er, som om vi bruger dialogisk læsning hele dagen – bare i forhold til alle hverdagssituationerne i stedet for at sidde med en bog,” fortæller Fie Kjelstrup.
Ét af dagens højdepunkter for Magne er, når han får en opvredet klud. han tørrer både stole, borde og nogle gange også gulvet af. Og han kan blive ved og ved.
Niels Åge Skovbo
På tavlen er der billeder af de vuggestuebørn, der må komme med ud i køkkenet og hente rullebordet med maden. Sofia (tv.), som ikke taler dansk, er flere gange om dagen henne og pege på sit billede. Hun er helt klar over, hvad det betyder og glæder sig til at være med.
Niels Åge Skovbo