Annonce

En kvinde i skoven med en flok børn

Børn har færre konflikter i skoven


Både de udfarende og stille børn har glæde af skovens plads, variation og forandring. Det viser ny forskning.

Annonce

“Naturens lyde dæmper automatisk de vilde børn, og børn, der aldrig løber, giver sig til det i skoven,” siger børneergoterapeut Pernille Hede.  Jørgen True

Af Karen Greve
Journalist

Annonce

Skoven gør børn godt. Det ved vi, når vi ser henrykte børn med røde kinder trille ned af en skrænt. Inger Lerstrup er forsker ved Landskabsarkitektur og Planlægning på Københavns Universitet, og hun har undersøgt, hvad det er ved skoven, som børn i børnehavealderen har glæde af.

“Skoven passer til alle børn. Både til piger og drenge, store og små, udfarende og stille. Men også til de særligt sensitive og dem med motoriske og sociale vanskeligheder. Det pædagogiske personale oplever generelt, at der er få konflikter i skoven,” siger Inger Lerstrup.

Læs også: Disse 5 lege skaber ro

Når alle trives i skoven, hænger det sammen med, at der altid er noget nyt at undersøge.

“Årstidernes skiften sørger for variation. Pladsen gør det muligt at få fred et sted og holde pause, og samtidig er der masser at gå på opdagelse i,” siger Inger Lerstrup. 
93

procent af os kommer i bedre humør, når vi er i naturen. Det viser undersøgelser fra forskningscentret Skov og Landskab på Københavns Universitet.

Kilde: Samvirke

Dæmper de vilde

Børneergoterapeut Pernille Hede er efter ni års erfaring med børnehavebørn på skovture også overbevist om, at fordi børn hviler bedre i sig selv og bliver tilpas udfordret, når de er i naturen, får de færre konflikter.

“Naturens lyde dæmper automatisk de vilde børn, og børn, der aldrig løber, giver sig til det i skoven,” siger hun.

Pernille Hede oplever, at børnenes erfaringer fra skoven smitter af på dagligdagen.

“Når rolige lege bliver en naturlig ramme for børn at være i, overføres det til børnenes daglige rutiner. Det er afgørende, at der er plads til de høje lyde og vildskab og helt stille stunder, og her har naturen meget at byde på,” siger Pernille Hede.

Skovens fordele

  • Forandring. Skoven ændrer sig efter vejr og årstid. I skoven må man teste, om hver gren kan bære på vej op i et klatretræ. På den måde udvikles børnenes opmærksomhed og motorik, så de får et beredskab over for glatte grene, løs bark og lumske rødder.
  • Variation. Skovens ujævne underlag og træernes forskellighed udfordrer børnenes bevægelsesmønstre. De stærke børn trækker de mindre motorisk stærke med. Det er vigtig mental og fysisk læring, som gør børnene robuste. På den måde får alle sejre ved at klare nye udfordringer.
  • Rigelighed. I skoven er der nok plads og rigeligt med sager at undersøge for alle.

Kilder: Inger Lerstrup, forsker ved Landskabsarkitektur og Planlægning på Københavns Universitet og børneergoterapeut Pernille Hede

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev