Lønkaosset i Københavns Kommune, der har efterladt 1.412 medarbejdere i et løndebitorforhold til deres arbejdsgiver, har været en stor mundfuld for FOA SOSU. Problemerne startede, da der i april 2015 blev implementeret nyt vagtplan- og lønsystem i kommunen.
”Vi har i FOA SOSU igennem de sidste to år arbejdet intenst på at få rettet en masse fejl, som er bundet op på de nye systemer i kommunen. Vi har ført mange sager for vores medlemmer, og da der ikke har været nogen systematik i fejlene, har det været et kæmpe arbejde,” fortæller fagligsekretær hos FOA SOSU Charlotte Thim von Mehren.
Læs også: Medlem: Stram ballerne FOA
Hun oplyser, at de arbejder med at få løst så mange sager som muligt, men at der fortsat forekommer nye fejl fra kommunens systemer. I de sager, der er afsluttet, har FOA SOSU indhentet omkring 400.000 kroner til deres medlemmer.
Styr på arbejdsfordelingen
Siden fejlene begyndte at forekomme, har FOA SOSU arbejdet på højtryk for at få løst problematikken med Koncernservice, der er Københavns Kommunes fælles administration.
”I starten var de ikke til at snakke med, så det var lidt som at løbe panden mod en mur hele tiden. Men vi fik afholdt et mæglingsmøde med dem inde i Kommunernes Landsforening, hvor vi fik mere styr på samarbejdet og arbejdsfordelingen i arbejdet med sagerne,” siger Charlotte Thim von Mehren.
”Vi har haft tillidsrepræsentanter og sagsbehandlere herinde til at sidde og gennemregne sagerne, for at finde ud af, om folk har fået den korrekte løn. Nogle sager har kunne løses lokalt på arbejdspladserne, andre har vi løftet centralt,” fortæller Charlotte Thim von Mehren.
Kontakt din tillidsrepræsentant
Charlotte Thim von Mehren forklarer, at hvis medlemmer fortsat oplever rod med deres løn, så skal de kontakte deres lokale tillidsrepræsentant, som så kan tage kontakt til det administrative personale på arbejdspladsen. Hvis det ikke kan løses lokalt, kan tillidsrepræsentanten tage sagen videre til fællestillidsrepræsentanten, som i sidste ende vil tage kontakt til FOA SOSU, hvis der stadig er problemer.
Til spørgsmålet om der er kommet styr på de nye systemer, skriver Koncernservices direktør Ivan Kristoffersen følgende i en mail til Fagbladet FOA:
”Vi bliver hele tiden bedre – også på det her område. Men når man udvikler og implementerer systemer, som berører 45.000 medarbejdere, kan man ikke undgå tekniske fejl i et vist omfang. Samtidig har vi flere tusinde ledere i kommunen, som indberetter i systemerne, og her kan også ske menneskelige fejl, der viser sig som forkert løn. Men vi er meget bevidste om vores ansvar, vi arbejder konstant med at udvikle og forbedre vores systemer og vores kontroller.”