Annonce

Henriette Eriksen i sit hjem

Medlem: Stram ballerne FOA


Da Henriette Eriksen oplevede problemer med lønnen fra sin tidligere arbejdsplads, gik hun til FOA med sagen. Hun endte med at klage over FOA grundet urimelig lang sagsbehandling.

Annonce

Henriette fik 2.000 kroner i kompensation, efter at hun havde klaget over FOA til klageinstansen. Jørgen True

Af Andreas Hemme
Journalist

Annonce

Rettet 10.03.2017. 
Da Henriette Eriksen i 2015 gik på pension, blev hun udsat for en regulær storm af uforståelige lønsedler fra sin tidligere arbejdsgiver. Henriette gik derfor til FOA med sagen. Hun havde en klar forventning om, at den fagforening, hun i en længere årrække havde betalt kontingent til, kunne hjælpe. 
 
”Jeg har altid betalt til FOA med glæde. Men da jeg gik til dem med min sag, fik jeg først en sagsbehandler, der stoppede kort tid efter. Så fik jeg en ny, men da hun havde fået alle papirer og kontoudtog, så skete der stadig ikke noget,” fortæller Henriette.

Sagen trak i langdrag, og alt rodet med lønsedlerne tog hårdt på hende psykisk. Da sagen var afsluttet, valgte Henriette derfor at gå til FOAs klageinstans med forløbet.
 

Det er gak i låget

Henriette mente ikke, at hendes sagsbehandler havde forstået, hvad sagen egentlig handlede om. Når de snakkede sammen, følte hun heller ikke, at sagsbehandleren lyttede til, hvad hun havde at sige.
 
”Jeg synes ærlig talt, at FOA må til at stramme ballerne. Jeg synes, det er gak i låget, at jeg har betalt så stort et kontingent fra min relativt lave løn, når jeg så ikke kan få ordentlig hjælp. Det tog urimeligt lang tid at få styr på min sag,” siger Henriette.
 
Afdelingsformand for FOA SOSU Mari-Ann Petersen anerkender, at der skete fejl i håndteringen af Henriettes sag.
 
"Vores sagsbehandling har i dette tilfælde desværre været for langsom. Når vi får en klage fra et medlem, så ser vi selvfølgelig på det med stor alvor. Så vi ser i hvert enkelt tilfælde på, om der er procedurer, der skal ændres, så vi kan forbedre vores sagsbehandling," siger hun.
 
Lønkaosset, som Henriette var fanget i, ramte også mange andre i kommunen. Henriette mener derfor, at det var en oplagt sag for FOA at håndtere. 
 
Til det oplyser FOA SOSU, at der er blevet sat mange ting i værks. Den overordnede sag om lønkaos har været i forbundshuset, FOA SOSU har været til møde med parterne i Kommunernes Landsforening, og der har været tillidsfolk inde, for at hjælpe med at finde ud af, hvordan der skulle rettes op på tingene i mange sager.
 

Skeptisk over klageinstansen

Henriette fik medhold i sin klage ved klageinstansen, og fik en godtgørelse på 2.000 kroner for den lange sagsbehandlingstid. Henriette er dog skeptisk over klageinstansen og afgørelsen derfra.
 
”2.000 kroner er en hån mod mig, når jeg havde det så svært med sagen så længe. Dommeren ved klageinstansen bliver jo betalt af FOA, så jeg kan da godt have min tvivl omkring, hvor fair afgørelsen er,” siger hun.
 
FOAs næstformand Mona Striib understreger dog, at klageinstansens dommer er uvildig og ikke er afhængig af den lønindtægt, han får fra FOA.
 
”Vi sikrer simpelthen, at der er vandtætte skodder mellem os som politikere og klageinstansens dommer. Han er yderst skarp til at fange, hvad vi ikke gør godt nok. Han er medlemmernes garanti for, at FOA bliver kigget efter i sømmene, når der er nogen, der klager over os,” siger Mona Striib. 
 
Rettet 10/3-2017: I andet afsnit er oplysningerne om, hvad FOA SOSU har gjort i sagen blevet præciseret. 

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev