“Kom nu, følg efter mig!” Fire piger har
indtaget klatrestativet. Det er ikke kun
på børnehavens legeplads, de leger sammen.
Pigerne har også haft legeaftaler
hjemme. I børnehaven Samuelsgaarden
på Nørrebro i København gør personalet
meget ud af, at børn, der har lyst,
skal have mulighed for at lege sammen
også uden for børnehaven.
“Legeaftaler betyder så meget for børnene.
De lærer noget om venskaber, og
om hvordan andre bor. Dagen efter fortæller
de alt, hvad de har lavet, og hvad
de har fået at spise,” siger pædagogmedhjælper
i Samuelsgaarden Kurt Nielsen.
Læs også: Forsker: Bland jer i børns legeaftaler
På et forældremøde for et par år siden
gik det op for personalet, at en del forældre var i tvivl om, hvordan de skulle
gå i gang med legeaftaler. Det besluttede
de sig for at gøre noget ved.
“Nogle forældre syntes, det var svært
at ringe til fremmede og spørge, om deres
barn ville med hjem og lege. Andre
var i tvivl om, hvad der blev forventet
eller havde svært ved at overskue at få
besøg hjemme i lejligheden,” siger konstitueret
leder Louise Lisner.
Åben legeplads i weekenden
Personalet har lavet informationsmateriale om legeaftaler, som de deler ud til forældrene. De har en telefonliste til legeaftaler, som forældre kan skrive sig på. De har også holdt åben legeplads i weekenden, så forældrene havde et nemt sted at mødes til legeaftaler. “Det skal ikke være mangel på et sted at mødes, der afskrækker forældre fra at ringe og lave en legeaftale. Derfor holdt vi åben legeplads nogle weekender,” siger Louise Lisner.
Der var dog ikke mange, der tog imod tilbuddet om at mødes på institutionens legeplads, så de stoppede med det igen. “Men vi overvejer at starte det op igen. Det kræver nok flere gange og mere information, end vi kastede i det sidst, for at det bliver en succes. Vi vil også involvere forældrebestyrelsen næste gang, så det ikke er mig, der skal bruge søndagene på legepladsen,” siger Louise Lisner.
Læs også: 7 veje til gode legeaftaler
Aftaler giver vennerHar et barn brug for lidt hjælp med de sociale relationer, bruger Kurt Nielsen og hans kolleger gerne legeaftaler til at støtte op om den indsats, de gør i institutionen. “Hvis et barn går meget for sig selv, og vi kan se, at der er en smule god kemi mellem barnet og et andet barn, kan vi opfordre forældrene til, at de laver en legeaftale,” siger Kurt Nielsen. Effekten af at lave en legeaftale ser personalet ofte allerede, når aftalen bliver lavet. “Børnene taler om, at de skal lege, de glæder sig sammen, og de leger mere sammen i tiden op til aftalen,” siger Kurt Nielsen. Han har aldrig oplevet, at forældre har taget det ilde op, når han har skubbet på for, at de skulle lave en legeaftale. “Jeg har kun oplevet glæde og taknemmelighed over, at jeg har støttet op om det. Vi gør det jo, fordi vi vil det bedste for børnene. Det vil forældrene også,” siger Kurt Nielsen.