Annonce

To piger sidder og kigger ind i kameraet mens de lejer på en lejeplads, i baggrunden står en voksen mand iført blå nike bluse

Tema: Legeaftaler

Forsker: Bland jer i børns legeaftaler

Af Signe Westergaard-Jensen
Journalist

Børnenes trivsel øges, hvis det pædagogiske personale involverer sig mere i deres legeaftaler, mener forsker.

Annonce

I institutionen Samuelsgården på Nørrebro i København støtter personalet, at børnene får legeaftaler. Jørgen True

Af Signe Westergaard-Jensen
Journalist

Annonce

Det pædagogiske personale skal være mere opmærksomme på legeaftaler og mindre berøringsangste over at blande sig i dem. Det er budskabet fra Annegrethe Ahrenkiel, leder af Center for Daginstitutionsforskning på Roskilde Universitet (RUC). Som en del af et forskningsprojekt om pædagogers arbejde med børns venskaber har hun sammen med en kollega fulgt Vognmandsparkens Børnehaves arbejde med legeaftaler.

Forskningen viser, at mange pædgogiske medarbejdere er i tvivl om, hvorvidt de bør blande sig i forhold til børns legeaftaler hjemme.

“Det kan fylde meget for børnene. Alligevel overlades det næsten helt til børnene og forældrene selv at få det til at fungere. Både fordi noget pædagogisk personale er i tvivl, om det overhovedet er noget, de bør blande sig i, og fordi støtte af børns venskaber er en mindre synlig del af arbejdet end for eksempel at leve op til målene i de pædagogiske læreplaner. Det er en skam,” siger Annegrethe Ahrenkiel.

Læs også: 7 veje til gode legeaftaler


Personalet har en vigtig opgave i at bygge bro mellem hjem og institution ved hjælp af legeaftaler.

Annegrethe Ahrenkiel, leder af Center for Daginstitutionsforskning på Roskilde Universitet (RUC)

Stor betydning for trivsel

Legeaftaler er ifølge Annegrethe Ahrenkiel centrale i børns arbejde med at skabe og vedligeholde venskaber. Gode sociale relationer er desuden afgørende for om børn trives og udvikler sig. 

Læs også: Børn vokser af venskaber

Det har været en øjenåbner for personalet i Vognmandsparkens Børnehave i Roskilde at få sat fokus på legeaftaler. 

“Vi er blevet opmærksomme på, at vi har en vigtig rolle at spille. At der er brug for, at vi hjælper. Børn har svært ved at finde rundt i de uskrevne regler for legeaftaler. Det har nogle forældre også. Vi har også en vigtig opgave i at hjælpe til at alle børn, der har lyst, får legeaftaler. Også dem fra ressourcesvage hjem,” siger pædagog Gitte Guldager.

4 grunde til at arbejde med legeaftaler

1. Det styrker børnenes relationer
2. Børn udvikler sig af at opleve andre former for hjemmeliv
3. Er der problemer hjemme, kan det være rart at komme på besøg og få lidt ekstra omsorg
4. Legeaftaler giver adgang til leg og nye oplevelser.


Kilde:
‘Børns legeaftaler – en del af pædagogers social-didaktiske arbejde med børns relationer’ af Annegrethe Ahrenkiel og Kim Rasmussen, publiceret i tidsskriftet Vera, 2016

Annonce

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies 

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies