Det pædagogiske personale
skal være mere
opmærksomme på legeaftaler
og mindre
berøringsangste over
at blande sig i dem.
Det er budskabet fra
Annegrethe Ahrenkiel,
leder af Center for
Daginstitutionsforskning
på Roskilde Universitet
(RUC). Som
en del af et forskningsprojekt om pædagogers arbejde
med børns venskaber har hun sammen med
en kollega fulgt Vognmandsparkens Børnehaves
arbejde med legeaftaler.
Forskningen viser, at mange pædgogiske medarbejdere
er i tvivl om, hvorvidt de bør blande sig i
forhold til børns legeaftaler hjemme.
”Det kan fylde meget for børnene. Alligevel overlades
det næsten helt til børnene og forældrene
selv at få det til at fungere. Både fordi noget pædagogisk
personale er i tvivl, om det overhovedet er
noget, de bør blande sig i, og fordi støtte af børns
venskaber er en mindre synlig del af arbejdet end
for eksempel at leve op til målene i de pædagogiske
læreplaner. Det er en skam,” siger Annegrethe
Ahrenkiel.
Læs også: 7 veje til gode legeaftaler
Stor betydning for trivsel
Legeaftaler er ifølge Annegrethe Ahrenkiel centrale i børns arbejde med at skabe og vedligeholde venskaber. Gode sociale relationer er desuden afgørende for om børn trives og udvikler sig.
Læs også: Børn vokser af venskaber
Det har været en øjenåbner for personalet i Vognmandsparkens Børnehave i Roskilde at få sat fokus på legeaftaler.”Vi er blevet opmærksomme på, at vi har en vigtig rolle at spille. At der er brug for, at vi hjælper. Børn har svært ved at finde rundt i de uskrevne regler for legeaftaler. Det har nogle forældre også. Vi har også en vigtig opgave i at hjælpe til at alle børn, der har lyst, får legeaftaler. Også dem fra ressourcesvage hjem,” siger pædagog Gitte Guldager.
4 grunde til at arbejde med legeaftaler
1. Det styrker børnenes relationer
2. Børn udvikler sig af at opleve andre former for hjemmeliv
3. Er der problemer hjemme, kan det være rart at komme på besøg og få lidt ekstra omsorg
4. Legeaftaler giver adgang til leg og nye oplevelser.
Kilde: ’Børns legeaftaler – en del af pædagogers social-didaktiske arbejde med børns relationer’ af Annegrethe Ahrenkiel og Kim Rasmussen, publiceret i tidsskriftet Vera, 2016