Annonce

En masse børn og vokse sidder rundt på gulvet i et stort rum, nogle af dem har rejst sig og løber rundt mellem de siddende

"Nu får vi glade skoleparate børn"


Intensivt samarbejde på tværs af børnehave, SFO og skole og ny førskolegruppe på Skovvangsskolen i Hammel i Favrskov Kommune giver trygge og skoleparate børn. 

Annonce

Førskolegruppen har siden marts haft egne lokaler på skolen. Både personale fra børnehave, SFO og skole er sammen med dem i de nye omgivelser. Flemming Jeppesen

Af Nana Toft
Journalist

Annonce

“Hvem har så vundet, tror I?” En pædagog fra Skovvangsskolen i Hammel kigger på en stor flok forventningsfulde børn, der sidder på græsplænen ved siden af skolen og holder vejret.

“Det er Røn. Tillykke!” Det er olympiadedag, og hele formiddagen har børn fra 0.-3. klasse kæmpet i hold på tværs af alder – også skolens yngste børn – de nye ‘førskolebørn’ – har været med.

Læs også: 8 gode råd til en tryg overgang

Tidlig opstart
Som noget nyt prøvede skolen i år at lade børnehavebørnene starte allerede 1. marts. Her troppede 42 børn fra to af Hammels børnehaver op på Skovvangsskolen og fik egne lokaler og egne voksne – fra både børnehave, SFO og skole – knyttet til sig.

Frem for at starte direkte i SFO 1. maj har førskolebørnene stille og roligt lært, hvad det vil sige at gå i skole, og hvad en SFO er. De har lært de nye voksne at kende, og de har mødt deres kommende klassekammerater og de andre børn i indskolingen. De ved, hvor vigtige ting er, og deres forældre har mødt personalet fra både SFO og skole. Det vil give børnene en mere tryg overgang, vurderer pædagogisk assistent Gurli Hansen kort før sommerferien.

“Børnene tropper ikke usikre op i august med et væld af spørgsmål som: ‘Hvor er toilettet?’ eller ‘Hvem er mine nye kammerater?’ Nu får vi glade, skoleparate børn,” siger hun.

Læs også: Overgang til skole er for utryg

Gurli Hansen kommer fra en af de to børnehaver og er en af i alt fem personer, der siden årsskiftet har været del af en tværfaglig planlægningsgruppe, der også består af medarbejdere fra skole og SFO. En af dem er skolepædagog Pernille Pedersen, der fremhæver den indsigt, gruppens medlemmer har fået i hinandens faglighed.

“Som skolepædagoger kommer vi med en viden om, hvad udfordringerne er, og hvad vi forventer, børnene skal kunne, når de starter i skole. Omvendt kommer Gurli med et kendskab til, hvem børnene er,” siger hun.

Fire børn sidder sammen med en voksen ved et træbord
Børnene kender pædagogisk assistent Gurli Hansen fra børnehaven, og det gør dem trygge at have hende med i overgangen til SFO og skole. Flemming Jeppesen

Et udfordrende forløb

De fremhæver begge, at det har været et udfordrende forløb, hvor de kun har haft fire måneder til at skabe en ny struktur og en ny kultur frem mod den ‘rigtige’ skolestart. Det er lykkedes, fordi teamet har arbejdet som en enhed med et fælles mål.

“Samarbejdet har givet os en forståelse af, hvordan vi bedst bruger de ressourcer og kompetencer, vi hver især har,” siger Pernille Pedersen.

Styrk SFO’en som brobygger

1. august skal Gurli Hansen tilbage til børnehaven. Der er ting, hun vil gøre anderledes i storbørnsgruppen i det kommende år.

“Jeg forstår langt bedre, hvilke krav der stilles til børnene. Den viden tager jeg med tilbage,” siger hun.

Indskolingsleder Hanne Damsgaard vil også gøre mere for at synliggøre SFO’en i samarbejdet fremover:

“Vi introducerede reelt kun børnene for skolen. Men i arbejdet med førskolegruppen har vi inddraget SFO’en som ligeværdig partner, og det vil vi styrke til næste år, ligesom vi vil tage alle erfaringerne fra førskolegruppen med ind i det nye skoleår. Det slutter ikke her.”

3 trin til en tryg overgang

  • Børnehaverne har været på besøg flere gange på både skole og SFO og omvendt – ligesom forældrene har været på skolen og i SFO’en.
  • Børnene bliver stille og roligt integreret i aktiviteter med indskolingen i løbet af foråret. Skolen prioriterer, at førskolegruppen repræsenterer en nænsom og tryg overgang til skolelivet.
  • Førskolegruppebørnene knyttes til deres kommende stamhold (skoleklasser) i starten af juni.

Kilde: Skovvangsskolen i Hammel

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke.
Ved at tilmelde dig, accepterer du FOAs persondatapolitik.

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev