Børnene kan historien
udenad. Alligevel er
det spændende, om
bukkebrusen møder
trolden. Her er Laila
sammen med Alexander,
Kristian og Anna.
Niels Åge Skovbo
“Nu kommer jeg og kilder dig!” Trolden
kommer ud fra skyggen under broen. Den
æder ikke bukkebrusen, for det er for
uhyggeligt. Den kilder bare. De fire børn
sidder musestille og lytter.
Dagplejer Laila Holmenlund Hansen har
selv syet græsset og bækken, der danner
underlag for det lille bordteater. Broen er
fra en Brio-togbane, trolden fra et genbrugsmarked,
og de tre bukkebruser fristede
i en butik.
“Bordteatret er en af de nye idéer, jeg
har fået gennem vores fortælle-projekt.
Jeg bruger det nok tre gange om ugen,
og børnene hjælper med at sætte det op,”
fortæller hun.
Laila blev introduceret til idéen med
bordteater, da hun i efteråret 2015 sammen
med ni andre dagplejere i Ikast kom
med i projektet Europæiske Kulturbørn.
Gennem projektet lærer de at arbejde
med fortællinger, og tre gange har de haft
besøg af en professionel historiefortæller,
som har givet dem inspiration og gode råd
til, hvordan de kan skabe fortællinger ud
fra små episoder fra hverdagen.
Kreativ på nye måder
Laila har altid gået op i at være kreativ
sammen med børnene. Via projektet har
hun lært at folde den side af sig selv endnu
mere ud:
“Nu kan jeg bruge min kreativitet på nogle
nye måder, fordi vi har temaet fortællinger.
Jeg har for eksempel altid haft en kuffert
med ting, som vi synger om, men nu fortæller
jeg også historier om tingene. Og når vi
er ude at gå, digter vi om det, vi ser.”
Især de to store, Anna og Johannes på to
år, digter ivrigt med, når de går tur, mens
Kristian på ti måneder og Alexander på
knap to opslugt lytter med.
Deler idéer med dagplejegruppen
På køkkenbordet hjemme hos Laila ligger
der som noget nyt også en logbog, hvor
hun skriver om sine erfaringer med at
skabe fortællinger. Når dagplejegruppen
mødes hver fredag, udveksler de idéer og
erfaringer. Tanken bag er, at man bliver
dygtigere ved at reflektere sammen og
dermed hele tiden bygger oven på den
viden, man har.
Sådan er det også med børnene. For
hver gang, de har bordteatret fremme,
lever de sig mere ind i stykket, og de
store børn laver stemmer og dyrelyde.
Den tredje bukkebruse er endelig kommet
over broen, og Johannes hjælper den
med at spise græs. Han har været fuldstændig
opslugt af historien, men nu er
det slut. Bukkebrusen skal have en ordentlig
hoppetur, inden den skal sove.
Bagom projektet
- Europæiske Kulturbørn er et udviklings- og forskningsprojekt, der skal inspirere børnekultur i en række lande, heriblandt Danmark.
- Projektet indgår i Kulturby Aarhus 2017, og fem midtjyske kommuner, bl.a. Ikast-Brande, deltager.
- Formålet er at give voksne, der arbejder med børn fra nul-otte år, redskaber og inspiration til at arbejde med kunst og kultur, så det integreres i hverdagen.
- Deltagerne vælger selv emne, og en ph.d. undersøger projektets metoder og resultater.
- Projektet ledes af Kulturprinsen i Viborg og afsluttes med en europæisk konference i 2017.
Læs mere om kulturprinsen