Annonce

Kvinde i sort læderjakke sidder i en trappeopgang og kigger ind i et kamera.

Tema: Konflikt mod DK-Pleje

Chef truer ansat med retssag

Social- og sundhedsassistent Carina Nygaard Bergenstoff modtog sms-trusler, da hun ville forlade det private plejefirma DK-Pleje A/S.

Annonce

Social- og sundhedsassistent Carina Nygaard Bergenstoff modtog trusler per sms, da hun sagde sit job op hos DK-Pleje A/S. Jørgen True

Af Rikke Jung Rasmussen
Journalist

Annonce

’Du skal vide, at dette bliver min sidste besked, sagen er givet videre til min advokat med henblik på at lægge sag an mod dig.’

Sådan lød teksten i den sms, som tikkede ind på telefonen kort tid efter, at social- og sundhedsassistent Carina Nygaard Bergenstoff havde sagt sit job op.

Sms’en var fra hendes nu tidligere arbejdsgiver, direktøren i det private plejefirma DK-Pleje A/S Benjamin Ait Ahmed, som hun nåede at arbejde for i to år, inden hun stoppede i februar 2016.

Læs også: Nægter sosu'er tillæg og løn under sygdom og barsel

Meget utrygt

Direktøren mente, at hun og en kollega var skyld i, at firmaet havde mistet 200.000 kroner om måneden i indtjening. Fordi de 'systematisk' skulle have rettet henvendelse til en række borgere med henblik på at skifte leverandør.

“Jeg blev meget utryg og overvejede lige en ekstra gang, om jeg havde gjort noget galt. Men jeg har altså aldrig kontaktet nogen borgere og bedt dem om at skifte leverandør,” siger social- og sundhedsassistent Carina Nygaard Bergenstoff.

Tværtimod var det én af borgerne, der overtalte Carina Nygaard Bergenstoff til at skifte job. Det kan borgeren selv bekræfte.

Læs også: Nedlukning i 69 kommuner: Det betyder det for dig

Ringede 7 gange på 4 min.

“Jeg overtalte Carina til at skifte job til Din fleksible Service fordi, jeg kunne se, at hun var ved at gå ned med flaget. Alle medarbejdere hos DK-Pleje A/S var pressede, og der var altid dårlig stemning,” siger borgeren Grethe Madsen.

Efter den truende sms forsøgte Benjamin Ait Ahmed at ringe til Carina Nygaard Bergenstoff. Hele syv gange på fire minutter ringede han, hvorefter hun blokerede ham. Siden har hun ikke hørt noget og er nu kommet videre med sit liv.

“Jeg er ikke bange for ham, for han er typen, der har det hele i munden. Han er meget slesk og kan være venlig det ene øjeblik og ubehagelig det næste,” siger social- og sundhedsassistenten.

Læs også: Sundhedsøkonom: Velfærdsmedarbejdere skal forrest i testkøen

Svarer gennem sin advokat

Benjamin Ait Ahmed har bedt sin advokat Jette Hassing Ronøe svare på Fagbladet FOAs henvendelse.

“Generelt kommenterer vi ikke konkrete personalesager. Men min klient har oplyst, at den pågældende efter sin fratrædelse systematisk har rettet henvendelse til min klients kunder og opfordret dem til at skifte til medarbejderens nye arbejdsgiver. Hvilket er i strid med markedsføringsloven,” lyder det fra advokaten.

- Men har du efterprøvet din klients udsagn ved eksempelvis at ringe rundt til de borgere, som skulle være blevet kontaktet?

“Jeg har ikke ringet rundt til borgerne. Jeg henholder mig til, hvad min klient siger.”

- Så det er din klients ord mod medarbejderens ord?

“Ja.”

- Hvad sker der videre i sagen?

“Efter min klients henvendelse til den tidligere medarbejder, stoppede det – der var ikke flere, der skiftede. Så min klient ønsker ikke at gøre mere i sagen, og den er derfor sat i bero,” oplyser Jette Hassing Ronøe.

FOA har varslet konflikt mod DK-Pleje A/S per 1. september 2016.

Annonce

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev