Det er bittesmå ting, der har gjort en stor forskel i
Børnehuset Badutski på Vesterbro i København. Små detaljer, som pædagog, Andreas Caspersen, lagde mærke til under den morgensamling med børnene. Det fungerede bare ikke længere.
”Vi kiggede grundigt på, hvad det var, der holdt larmen
og uroen i gang under samlingen. Altså det, vi kalder de opretholdende faktorer, som vi
noterede og fik data på. Og så skruede vi, noterede, evaluerede og vendte tilbage.
Tidligere havde vi nok bare lavet en stor ændring på én gang,” siger Andreas
Caspersen om en af de praktiske metoder, hans leder André Brylle Svensson tog
med sig fra den toårige lederuddannelse, som han afsluttede sidste år.
Læs også: Børnehuset Gnisten har droppet stuerne: Her er deres bedste råd
Fra leder til pædagogmedhjælper
Det er en praksisnær uddannelse, som 198 ledere og pædagogiske
konsulenter har eller er i gang med at gennemføre. Og som blev bredt ud i
kommunen for netop at styrke kvaliteten efter at dagtilbud for de nul til toårige i hele
landet i 2023 fik målt deres kvalitet til at være for dårlig.
”Uddannelsen hjalp mig med et meget konkret blik på de
processer, vi har her i børnehuset, og det var effektivt,” siger André Brylle
Svensson, der fremhæver, at det især battede, når alle lige fra lederen over
pædagoger og pædagogiske assistenter til pædagogmedhjælpere samarbejdede mod
samme mål. At alle blev medinddraget og alle blev medskabere af de tiltag, der
blev implementeret.
”For eksempel havde vi en antagelse om, at samlingerne var
svære. Men vidste vi det egentlig? Og hvad var det, der var svært? Ved at sætte
en streg, hver gang samlingen var svær, gjorde det, at vi fik hurtige data, som
gjorde, at vi kunne teste små tiltag hele tiden for at se, hvad der fungerede. Så
prøvede vi et tiltag i en uge, reflekterede, og gik tilbage.”
Læs også: Mere viden, siger forsker: Børnehus har valgt sin egen vej, når det kommer til børn med autisme
For handler det om, at man er to år og har svært ved at deltage i samlingen? Eller om at forældrene lige er blevet skilt?
”Der kan være mange grunde til, at noget ikke fungerer. Det
her var en handlingsorienteret metode, som jeg kunne tage direkte med tilbage til institutionen.”
Ingen er bedst alene
At så mange ledere i kommunen tog den samme uddannelse,
har været med til at hæve kvaliteten i de københavnske dagtilbud. Her er andelen
af institutioner med god eller fremragende kvalitet steget fra 49 i 2022 til 76
procent i 2023, da de målte kvaliteten med KIDS-evalueringsredskabet.
Det var meningen, at man skulle helt tæt på praksis, lyder
det Mette Borchsenius, leder for Ledelse og Kompetencer i kommunens Børne- og Ungdomsforvaltning.
”Alle i organisationen skal lære noget nyt og gøre noget
mere eller noget andet end de plejer – fra områdeledelser, pædagogiske
konsulenter, klyngeledelser til medarbejdere. Ingen er bedst alene,” siger hun om
formålet med uddannelsen: At forbedre det pædagogiske læringsmiljø for at
sikre, at alle børn får en solid start med lige muligheder for at trives, lære
og udvikle sig.
”Ledelse er vigtig, og vi ved at alle aktører omkring
børnene har betydning for kvaliteten af læringsmiljøet.”
Læs også: Trivselskommission kommer ikke frem til alle løsninger i et mødelokale: Derfor har de brug for dine ’særlige indsigter’
Ketchupeffekten
Og det er præcis her, denne uddannelse adskiller sig, siger Charlotte
Ringsmose, der er professor ved Aalborg Universitet og en af landets førende børneforskere,
som har samarbejdet med Københavns Kommune om uddannelsen. Der var nogle
øjenåbnere.
”En leder sagde, at hun pludselig opdagede, hvor mange
aktiviteter, de lavede for børnene, men at børnene faktisk ikke havde tid til
at lege. Ved at gå systematisk frem og på den måde få de øje på nogle ting, som de ikke
umiddelbart kan se, kan man forbedre kvaliteten mærkbart.”
Og når leder og medarbejdere er enige, og ser det som fagligt
attraktivt at arbejde med, så giver det en ketchupeffekt, som hun kalder det.
”Både ledere og medarbejdere vil gerne have god kvalitet.
Når de ser, at det giver mening, så går de i gang, smøger ærmerne op, udvikler og forbedrer. Og hvis de bruger samme faglighed og redskaber – så kan det rykke
rigtigt meget. Det overraskede mig faktisk, at det var så effektivt,” siger hun
om daginstitutioner, der gik fra tilstrækkelig til god kvalitet, men hun så også
nogle, der gik fra tilstrækkelig til fremragende.
At det netop var lederne, der skulle på kursus, giver mening,
ifølge Charlotte Ringsmose.
”Lederen sætter en retning for den kultur, som bliver skabt.
De er gatekeepers for det, der siver ned igennem organisationen og i sidste
ende når ud til børnene.”
Prøv - og prøv så igen
I Badutski på Vesterbro gav det langt flere faglige snakke
og en større refleksion: For var det kun 20 procent, der havde det svært i
samlingen, mens 80 procent i virkeligheden havde det fint? Så kunne man jo
finde en måde at hjælpe de 20 procent på i stedet for at ændre samlingen for de
80, lyder det fra Andreas Caspersen.
”Vi har også brugt det meget på legepladsen: For hvordan
tænker vi overhovedet det at være på legeplads? Falder vi i vanetænkningen
omkring det? Hvordan bruger vi den og hvordan leger børnene på den?”
Men det er en proces, siger leder André Brylle Svensson, der
handler om at prøve, fejle og prøve igen.
”Vi får skabt en samtale mellem medarbejderne, hvor alt er velkomment,
om du er ufaglært ny vikar eller om du har været pædagog her i årevis. Det gør, at vi bliver bevidste om de ting, vi kan blive bedre til.”