Vuggestuebørn sidder ved et stort bord

Pædagogisk personale: Vi har ikke tid til at trøste

Af Anna Rossman Thejsen
Redaktionschef

Af Finn Danielsen
Journalist

Omsorgen halter i daginstitutionerne. Det viste en tv-dokumentar mandag aften. Billedet af børn, der ikke får den nødvendige voksenkontakt, underbygges af ny undersøgelse, som FOA står bag. 

Børn mangler omsorg fra fortravlede voksne i daginstitutionerne. Det er budskabet både i en TV-dokumentar på DR2 og i en undersøgelse,  som analysefirmaet Bureau 2000 har lavet for FOA.  Danmarks Radio (DR Presse)

Af Anna Rossman Thejsen
Redaktionschef

Af Finn Danielsen
Journalist

Der er ikke tid nok til at trøste et barn, der græder. Eller til at hjælpe et barn, som ikke har nogen at lege med. Eller til at løse konflikter mellem to børn, som kommer op at toppes om en rød legetøjsbil.

Det er hverdagen for ansatte i vuggestuer og børnehaver.

I en ny undersøgelse, som analysefirmaet Bureau 2000 har lavet for FOA, svarer 53 procent af de ansatte i vuggestuer og børnehaver, at de dagligt eller flere gange om ugen oplever, at de ikke har tid til at give børnene tilstrækkelig med omsorg.

"Gør ondt at se"

Den oplevelse bekræfter en ny dokumentar ʻHvem passer vores børn’ fra Danmarks Radio, som blev vist på DR2 i mandag aften (11. marts).

Her blev der sat billeder, ord og gråd fra både voksne og børn på forholdene i de danske daginstitutioner.

Signe Nielsen, der er formand for FOLA (Forældrenes Landsorganisation) så som mange andre danskere programmet.

“Det gør ondt at se, hvordan børnene bliver svigtet i daginstitutionerne. Det går lige i maven, og jeg kan høre på de forældre, der har kontaktet mig efterfølgende, at de har dårlig samvittighed og lyst til at blive hjemme fra arbejde,” siger hun til Fagbladet FOA. 

Børn bliver utrygge af manglende øjenkontakt

Rikke Yde Tordrup, psykolog og klinisk specialist i børn og unge, medvirker i programmet, hvor hun får vist klip fra dagligdagssituationer med børn i vuggestue og børnehave. Hun er ligesom forældrenes formand dybt bekymret.

“Børn har brug for at lære i relation. Når de oplever noget, har de brug for at kigge tilbage og få øjenkontakt med en voksen for at finde ud af, om det er farligt eller okay. Øjenkontakten med de voksne giver barnet ro, tryghed og retning. I dagplejen, vuggestuen og børnehaven skal der stå en pædagog og kigge tilbage. Det gør der bare alt for sjældent,” siger Rikke Yde Tordrup til Fagbladet FOA.

Mange vuggestuebørn og børnehavebørn går i institution syv til otte timer hver dag. Den manglende voksenkontakt har ifølge Rikke Yde Tordrup store negative konsekvenser for børnene:

“I fem år har de børn ikke kunnet bruge nogen voksnes øjne til at regulere sig til ro. Når de så kommer i skole, bliver de meget urolige, når en voksen søger den øjenkontakt. De ved ikke, hvad de skal stille op med den, for de har ikke lært det, da de var små. Derfor ser vi flere børn, der bliver ekstremt urolige og larmende i indskolingen," siger hun.

Det er ikke børnenes skyld, fastslår Rikke Yde Tordrup. Det skyldes, at de skal vokse op med så lave normeringer.

"Børnenes mistrivsel er en helt naturlig konsekvens af, at vi har skruet så meget ned for normeringerne. Værktøjet er at sætte normeringerne op. Punktum,” siger Rikke Yde Tordrup. 

Det gør ondt at se, hvordan børnene bliver svigtet i daginstitutionerne. Det går lige i maven, og jeg kan høre på de forældre, der kontakter mig, at de får dårlig samvittighed og lyst til at blive hjemme fra arbejde."

Signe Nielsen, formand for FOLA (Forældrenes Landsorganisation)

Genopret daginstitutionsområdet

FOLAs formand Signe Nielsen er helt enig. Hun mener, at der er brug for en samlet genopretningsplan for daginstitutionsområdet, herunder en bedre økonomi til institutionerne. 

I FOA bakker pædagogisk sektorformand Mogens Bech Madsen op.

“Der er helt enkelt behov for, at politikerne på Christiansborg sikrer flere penge til kommunerne. Det betaler sig. Vi ved, at de penge, vi investerer i stærke voksenrelationer og omsorg i børnenes første tid, tjener sig selv hjem, fordi børnene får færre udfordringer senere i livet,” siger han.

Han peger på, at både regeringen og andre partier er opmærksomme på, at børn skal have en god start i livet, men at det kun i begrænset omfang har ført til handling.

“Regeringens 1000-dages-program, som kommer de udsatte børn til gode, er et skridt i den rigtige retning. Men den nye undersøgelse peger på, at det kniber med omsorgen for alle børn i vores daginstitutioner. Og får børnene ikke den omsorg, tryghed og nærhed, der er så vigtig i deres tidlige år, påvirker det dem langt ind i voksenlivet,” siger Mogens Bech Madsen.

Omsorg i daginstitutionerne

Undersøgelsen fra Bureau 2000 er baseret på svar fra 1.587 ledere og medarbejdere fra daginstitutioner i 97 af 98 kommuner. Bureau 2000 vurderer derfor, at undersøgelsen er repræsentativ.


Stuemedarbejderne er blevet spurgt om, hvor ofte de har følgende oplevelser af ikke at kunne give tilstrækkeligt med omsorg:

Du kan ikke nå at give et barn trøst

Du har ikke tid til at tage dig af en konflikt mellem børn

Du kan ikke tage dig af et barn med forstyrrende adfærd

Du kan ikke tage dig af et barn, der har svært ved at komme med i legen

Du får ikke snakket men kollegerne om et barn med problematisk adfærd

Du har ikke tid til at opmuntre et barn, som har behov for anerkendelse 


Kilde: Omsorg og alenearbejde i daginstitutionerne 2019, Bureau 2000, marts 2019  

Få Fagbladet FOA i din mail-boks

Tilmeld dig Fagbladet FOA nyhedsbrev og få nyheder, tips og gode råd direkte i din indbakke

Er du medlem af FOA?
Nyhedsbrev

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies 

Vi bruger cookies på fagbladetfoa.dk til bl.a. at måle trafik og gøre siden bedre. Vælger du cookies fra, vil der være services, du ikke kan benytte. Læs mere om cookies